Pierwsza Fabryka Lokomotyw FABLOK SA w Chrzanowie została sprzedana. Chrzanowski zakład kupiła firma MARTECH PLUS, należąca do Marcina Mistarza. Jakie plany ma nowy właściciel? Czy będzie kontynuował kolejowe tradycje fabryki?
Jak poinformował Marcin Mistarz, rynek kolejowy jest priorytetem. Zamierza też dostosować strategię rozwoju do zachodzących w branży kolejowej zmian. Możliwe, że będzie poszukiwał partnera, by zwiększyć skalę działalności. Więcej szczegółów firma poda w najbliższym czasie.
Martech Plus to firma z branży elektroenergetycznej. Głównymi obszarami jej działalności są: produkcja i remonty ognioszczelnych stacji transformatorowych dla przemysłu górniczego oraz produkcja i sprzedaż systemów oświetleniowych.
Sprzedaż FABLOKu – w końcu pojawiła się konkretna oferta
Postępowanie upadłościowe trwało sześć lat. Choć wiele firm było zainteresowanych nabyciem FABLOKu, nie pojawiły się konkretne oferty. Aż do teraz.
W styczniu 2019 odbyły się negocjacje, podczas których analizowano trzy oferty. Ostatecznie wybrano tę, złożoną przez firmę Marcina Mistarza. Jak się dowiedzieliśmy, była najkorzystniejsza finansowo, ale również dawała nadzieję, że tradycje kolejowe FABLOKu będą kontynuowane w Chrzanowie. Kilka dni temu w Krakowie podpisano akt notarialny.
18 marca 2019 roku w wyniku przetargu ogłoszonego przez syndyka masy upadłościowej przedsiębiorstwo Martech Plus nabyło prawa własnościowe Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce. Tym samym weszło w posiadanie około 20 hektarów terenów przemysłowych i kilkunastu tysięcy metrów kwadratowych hal należących do Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce FABLOK SA.
– Wciąż lokomotywy FABLOKu można obserwować w filmach, jeżdżą po całym świecie. Bardzo liczę na to, że ten zakład da nie tylko nowe miejsca pracy, podatki dla miasta, ale również wskrzesi te najlepsze tradycje FABLOKu – podkreślił w „Tematach Dnia” w TVP3 Kraków Robert Maciaszek, burmistrz Chrzanowa.
Czy tak rzeczywiście się stanie?
Czy Martech Plus odbuduje FABLOK?
Należy podkreślić, że trzeba sporo czasu i pieniędzy, by doprowadzić zakład do użytkowania. By cokolwiek mogło być w nim produkowane, potrzebne jest dostosowanie terenu fabryki do standardów współczesnej branży kolejowej. A to na pewno nie będzie proste, biorąc pod uwagę stan hal jeszcze z ostatnich miesięcy działalności FABLOKu, a także kilka ostatnich lat, gdy nie były użytkowane. Miejmy nadzieję, że nowy właściciel się nie zniechęci.
Anna Piątkowska-Borek
Zobacz także:
Czy chrzanowski FABLOK przeżyje odrodzenie?
Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce FABLOK SA ma nowego właściciela!