poniedziałek, 11 stycznia 2021 10:29

Co czują sportowcy, kiedy się przygotowują do zawodów?

Autor Artykuł sponsorowany
Co czują sportowcy, kiedy się przygotowują do zawodów?

Nie da się ukryć, że w trakcie przygotowań do zawodów sportowych jest wiele emocji, które odczuwają sportowcy, dlatego też dziś przedstawimy wam, jak mniej więcej wyglądają uczucia sportowców przed zawodami!

Stres

Naturalnie większość sportowców przed zawodami odczuwa tremę oraz stres – i stara się w jakiś sposób temu przeciwdziałać – dlatego też większość z nich planuje swoje działania, aby nie dać ,,plamy” przed zawodami. Stres ten nie dotyka jednak wyłącznie sportowców. W podobnej sytuacji są również ich kibice, którzy obstawiają zakłady bukmacherskie na ich wygraną.

Plan

Wiele osób twierdzi, że ma plan na kilka tygodni przed głównym startem zawodów. Dotyczy to trenerów i zawodników. Chodzi o to, że plan zwykle zawiera pozycje, które zawierają następujące stwierdzenia typu ,,Zobaczymy, jak to się skończy”. W takim przypadku bez konkretnego i dokładnego planu trudno jest zidentyfikować potencjalne słabości i możliwości danego zawodnika no i pojawia się niepewność i ignorancja. Pierwsze tygodnie przed startem to czas na zadbanie o formę, nie tylko fizyczną, ale również mentalną, o czym warto pamiętać. Dobrze zaplanowane kwestie dotyczą zwykle poziomu ćwiczeń, ale także poziomu logistyki mentalnej. Jeśli jesteś trenerem i czujesz, że nie masz wystarczających informacji, aby sporządzić szczegółowy plan, jest to trudne. Czy lepiej byłoby zrobić niedoskonały plan, czy w ogóle go nie robić? Odpowiedź jest prosta. Brak planowania powoduje, że gracz czuje się niepewnie, brakuje mu poczucia bezpieczeństwa i stabilności. Sprzyja to pojawianiu się niepokoju,  i innych trudnych emocji, które bezpośrednio wpływają na ich osobowość, a tym samym wpływają na uzyskiwane na początku wyniki. Dlatego konieczne jest skonstruowanie dokładnego planu organizacyjnego i jego wdrożenie.

Ćwiczenia oddechowe

Ważnym przedstawieniom sportowym zawsze towarzyszy stres, a czasem niepokój. Powody mogą być różne. Jednak bez względu na przyczynę, można to opanować dzięki odpowiedniej technice oddychania. Najłatwiejszym sposobem kontrolowania napięcia jest głębokie oddychanie. Skuteczność tego rodzaju sposobu na uspokojenie wynika z budowy naszego układu nerwowego. Za stymulację odpowiada współczulny układ nerwowy, a przywspółczulny układ nerwowy za relaksację i odprężenie. Nie mogą być jednocześnie aktywne. Oznacza to, że jeśli przywspółczulny układ nerwowy działa prawidłowo, nie będzie niepokoju. Oddychanie mięśniami aktywuje przywspółczulny układ nerwowy. W końcu nie da się jednocześnie zrelaksować i ekscytować.

Trener osobisty

Na zawodach sportowcy często zatrudniają opiekunów ergo trenerów osobistych. To duża odpowiedzialność, ale także okazja do wzmocnienia więzi i stworzenia pozytywnej atmosfery. Ważne jest, aby odpowiednio załatwić wszystkie sprawy organizacyjne przed wyjazdem i upewnić się, że wszyscy wiedzą wszystko, co mają robić i jak działać. Z punktu widzenia psychologii społecznej ważne jest, aby sportowiec czuł się bezpiecznie i otrzymał bezwarunkowe wsparcie. Bez względu na to, co dzieje się na polu walki, trener będzie śledził zachowanie sportowca i znajdował w nim pozytywne aspekty i starał się motywować danego sportowca.

Motywacja wewnętrzna

Istnieje wiele technik poprawy swojego samopoczucia mentalnego związanego z głosem wewnętrznym. Dobra rozmowa wpłynie odpowiednio na przygotowania do rozpoczęcia zawodów przez sportowca. Wiele osób jednak nie wie, że każde zdanie, fraza i pojedyncze wypowiedziane słowo może mieć ukryte znaczenie, a sportowiec, może również działać nieświadomie. Podświadomy umysł, który nie rozumie logiki zdania, przejmuje główne emocje i wrażenia i stara się urzeczywistnić te informacje, przez co zawodzi. Zbyt wiele afirmacji typu „dziś wygram!” jeśli nie jesteś w pełni przygotowany do gry lub masz niski poziom postępów, pogłębi Twoją frustrację. Myślenie życzeniowe tylko wzmocni to, przeciwko czemu jesteś przeciwny, jest ukierunkowane i dlatego czuje się bezradne.

W mowie wewnętrznej dobrze działa jedno słowo, które jest niezbędne dla pożądanej postawy, energii i charakteru. „Uspokój się!” - słowa podkreślone rozkazującym tonem mogą uspokoić umysł i przywrócić prawidłowy obraz sytuacji. Ułożenie słów w zdania może wprowadzić do umysłu treści sprzeczne z intencjami.

Emocje które gracze pokazują na zawodach

Naturalnie bardzo ciężko jest na boisku wywnioskować cokolwiek z zachowania graczy, ponieważ w tym momencie zaczyna się ich ,,show” – i starają się zachowywać jak najlepiej. Przecież wtedy właśnie są najsilniejsi mentalnie i nie zrobią czegoś takiego, jak na przykład rzucenie się na kogoś z zamiarem ugryzienia ich, czy krzyczenie ,,debil”, bo to zdziwiłoby dosłownie wszystkich, przez co taki gracz musiałby ponieść konsekwencje swoich czynów, prawda? Naturalnie takie ,,akcje” nie dzieją się za często, ale mimo wszystko czasami występują, dlatego też warto jest zwrócić uwagę na mimikę twarzy poszczególnych sportowców, bo to może nam wiele powiedzieć.

Sport

Sport - najnowsze informacje