czwartek, 12 listopada 2020 13:25

Polski eksport nie stracił na pandemii - to możliwe?

Autor Wiktoria Mitura
Polski eksport nie stracił na pandemii - to możliwe?

Okres pandemii jest czasem bardzo trudnym dla polskiej gospodarki. Powtórny lockdown może zadłużyć ją na kolejne miliony, albo nawet miliardy. Wiele firm nie przetrwa. Jak w dobie koronawiurusa wygląda handel międzynarodowy?

COVID-19 spowodował wielkie spustoszenie w gospodarkach krajów europejskich. Okazało się, że większość krajów na całym świecie (o ile nie wszystkie) są zależne od chińskiej gospodarki i towarów. Panujący kryzys dynamicznie zmieni sytuacje. Może w końcu pojawiła się szansa na przejęcie chińskich kontaktów i pewnego uzależnienia się od rynku wschodniego?

Jak zatem radzi sobie polski eksport? Czy skutki pandemii są olbrzymie, czy wręcz przeciwnie – są mało odczuwalne? Na ten temat rozmawialiśmy z prezesem firmy ITRO, która świadczy usługi doradztwa eksportowego, Sebastianem Sadowskim-Romanv.

Jak epidemia wpłynęła na sytuację eksportu produktów. Czy można mówić o kryzysie polskiego eksportu spowodowanego pandemią koronawiursa?

Eksport produktów w czasach pandemii się nie zmienił. Granice dla transportu były otwarte. Mieliśmy problemy z importem z Chin, kiedy to była odizolowana prowincja Hubej. Jednak trzeba wziąć pod uwagę lockdown wielu gospodarek i jego skutki plus zmiany w zachowaniach konsumpcyjnych spowodowane izolacją czy zamknięciem branży HoReCa i branży eventowej. Kryzys ma większy wpływ na sam eksport niż pandemia, ale oczywiście kryzys został po części wywołany pandemią.

Na jakim zagranicznym rynku Polska straciła najwięcej?

Większość polskiego eksportu to rynki europejskie i to spowodowało że niezbyt mocno odczuliśmy skutki pandemii, ale na pewno będziemy odczuwać w dłuższej perspektywie czasu skutki spowolnienia gospodarczego oraz zmian w światowych łańcuchach dostaw. Chociaż w ostatnich czasach rynki wschodnie są mniej popularne z powodu panującego tam od kilku lat kryzysu to jednak pogłębianie się tych tendencji powoduje do zmniejszenia wymiany handlowej z naszymi wschodnimi sąsiadami.

Czy przez pandemię, zmieniło się coś w pozyskiwaniu nowych klientów? Czy trzeba się o niego "starać" bardziej niż chociażby w zeszłym roku?

Dla eksportu epidemia nie ma takiego znaczenia, oczywiście zamknięto targi branżowe, ale jednak dziś dotarcie do klienta za pomocą Internetu nie sprawia żadnych trudności. Firmy, które postawiły na transformację cyfrową na pewno będą przodować w takich kontaktach, a działy eksportu w tych firmach to tak naprawdę są najlepiej przystosowane do pracy zdalnej. Cały proces pozyskiwania klienta, prezentacji oferty, negocjacji, spotkań online może być przeprowadzony w Internecie za pomocą komputera i telefonu. Wymaga to oczywiście nowych kompetencji oraz dobrych materiałów promocyjnych dostosowanych do internetowych kanałów dystrybucji, ale jednak nie stanowi to większego problemu gdyż eksport to sprzedaż na odległość.

W Europie obserwujemy niestety ograniczenie gospodarek różnych krajów. Skutki są lub na pewno będą widoczne w polskim eksporcie. Czy można mówić o klęsce eksportu towaru i usług na rynkach zagranicznych?

Oczywiście że nie, mamy spowolnienie gospodarcze spowodowane lockdawnem gospodarek i na pewno wiele branż odczuwa zmniejszone zamawiania i niepewność dnia jutrzejszego, ale jak mówiłem już wielokrotnie mamy w tym momencie wojnę handlową USA i Chin, której polscy eksporterzy mogą być pozytywnymi beneficjentami ponieważ pandemia pokazała nam jak bardzo jesteśmy uzależnieni od dostaw z Chin i wiele firm dziś będzie dywersyfikować swoich dostawców, co stanowi szansę dla polskich eksporterów.

Firma ITRO zajmuje się świadczeniem usług doradztwa eksportowego – na najwyższym poziomie i z najwyższą starannością – dla polskich oraz zagranicznych firm. Wykorzystując strategiczne położenie Polski w Europie Centralnej, na styku dwóch kultur, pragną nawiązywać kontakty biznesowe, budując most między WSCHODEM i ZACHODEM.

koronawirus najnowsze informacje
Finanse i Gospodarka

Finanse i Gospodarka - najnowsze informacje

Rozrywka