piątek, 27 listopada 2020 09:26

Jak ważne jest odżywanie u sportowców?

Autor Artykuł sponsorowany
Jak ważne jest odżywanie u sportowców?

Wiele osób patrzy na sportowców przez pryzmat sukcesów, pieniędzy, oraz sławy – ale wielu również zapomina o tym, że tak naprawdę na ten sukces składa się bardzo wiele czynników – w tym również i odpowiednie odżywianie. Jak ważne jest więc odżywianie się u sportowców?

Lepsze wyniki

Naturalnie każdy sportowiec robi co tylko może, aby osiągać jak najlepsze wyniki sportowe. Dlatego personalizacja diety uwzględnia nie tylko płeć, wiek, kondycję, ale także regularność ćwiczeń i możliwości regeneracyjne. Jednakże między zwykłymi treningami a zawodami w sezonie dieta sportowców wygląda inaczej. Ponadto można wspomnieć o innych, nieco pobocznych celach, jak na przykład zwiększenie zwinności bądź też lepsza przemiana materii – wszystko zależy od ,,widzimisię” danego sportowca.

Jak wyglądają posiłki sportowców?

Przede wszystkim jedzenie które przygotowywane jest dla sportowców powinno być delikatne i lekkostrawne. Najczęściej rezygnują oni również z niektórych przypraw, takich jak ocet, pieprz, curry, chili czy nawet i musztarda. Tłuszcz również odgrywa również ważną rolę w diecie sportowców. Nie oznacza to jednak, że sportowcy powinni jeść smażone potrawy, w końcu warto pamiętać, że smażone potrawy są trudne do strawienia i długo pozostają w naszych żołądkach.

Każdy sportowiec wie, że najważniejszym posiłkiem jest śniadanie

Dla sportowców szczególnie ważne jest, aby trening odbywał się rano. Należy jednak pamiętać, że przerwa między śniadaniem a wysiłkiem fizycznym powinna wynosić co najmniej 2 godziny. Jeśli przerwa jest krótka, krew przepłynie z powrotem do naczyń krwionośnych towarzyszących tkance mięśniowej, a trawienie pokarmu zostanie zatrzymane. Dlatego niestrawione śniadanie podczas ćwiczeń może się najzwyczajniej w świecie zwrócić. Jeśli rano sportowiec nie ma czasu na śniadanie, zwykle zastępuje je napojami zawierającymi węglowodany. Co ciekawe, na prawidłowe trawienie wpływa również odstęp czasu między ćwiczeniami fizycznymi a kolejnym posiłkiem, jakim jest obiad. Czas odpoczynku jest ściśle powiązany z intensywnością treningu. W przypadku ćwiczeń o umiarkowanej intensywności wystarczy 30 minut, ale to już zależy od preferencji danego sportowca.

Nawodnienie organizmu jest równie ważne, co dobra dieta

Niezależnie od tego, czy nawet my jesteśmy aktywni fizycznie, czy nie – nie tylko sportowcy, bo każdy z nas powinien zwrócić na to uwagę. Podczas intensywnego treningu nasz organizm traci dużo wody i elektrolitów. Gdy utrata płynów osiągnie 2% naszej masy ciała, pamiętajmy, że wydolność naszego organizmu zmniejszy się o 20%. Dla nas wykonywanie ćwiczeń będzie trudniejsze. W skrajnych przypadkach długiego wysięku może nawet prowadzić do śmierci. Ważne jest również to, co pijemy. Należy zrezygnować z napojów gazowanych i zimnych. Warto je zastąpić napojami izotonicznymi lub zwykłą wodą.

Eksperci od żywienia

W dzisiejszych czasach ludzie starają się, aby w rzeczywisty sposób usystematyzować wiedzę o żywieniu sportowców, aby zmniejszyć częstotliwość sportowców stosujących nielegalny doping. Rozumieją to również członkowie Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. Dlatego zorganizowano spotkanie, na którym omówiono zasady żywienia sportowców. Pierwsza edycja odbyła się w Szwajcarii w 1991 roku. Z biegiem lat wyniki te zostały uzupełnione o pojawiające się wyniki badań i nowe zalecenia.

Do każdego sportu trzeba stosować inną dietę

Zastanawiałeś się może, dlaczego biegacze zazwyczaj są tacy chudzi? Otóż w biegach długodystansowych każdy kilogram oznacza większą absorpcję tlenu i szybsze zmęczenie, dlatego ważne jest utrzymanie niskiego poziomu tlenu. W sportach takich jak zapasy, boks, judo czy trójbój siłowy, zawodnicy kwalifikują się do kategorii podnoszenia ciężarów i zazwyczaj przed zawodami trzeba schudnąć. Oczywiście, ponieważ jest bardziej efektywny dla organizmu, w największym stopniu redukuje tkankę tłuszczową i chroni mięśnie. Jeśli sportowcy dążą do większej wagi ze względu na lepszą funkcję, głównym celem są również mięśnie.

Co ze sportowcami którzy przechodzą na ,,emeryturę”?

Zazwyczaj takie osoby zmieniają się, robią sobie przerwę od ćwiczeń i szczerze powiedziawszy rzadko do tego wracają, chociaż mimo wszystko są też tacy zawodnicy, którzy mimo upływu lat wracają na ring. Przykładem może być tutaj Mike Tyson – mimo pięćdziesiątki na karku nadal chce walczyć, a bukmacherzy online dosłownie prześcigają się w oferowaniu zakładów na jego następną walkę – bo w końcu jest to powrót nikogo innego jak legendy boksu, czyż nie? Naturalnie takie przypadki zdarzają się rzadko, ale taki sportowiec musi mieć dostosowaną specjalną dietę pod siebie, z racji tego że nie jest już tym samym 20-30 latkiem, który może pozwolić sobie na większość rzeczy, bo jego organizm to jeszcze jakoś przetrawi. W tym wypadku jest potrzebna pomoc dietetyka oraz odpowiednich kucharzy, którzy będą suplementować posiłki w odpowiedni sposób.

Sport

Sport - najnowsze informacje