środa, 29 grudnia 2021 12:42

Jak wyciszyć dziecko przed snem?

Autor kal
Jak wyciszyć dziecko przed snem?

Każde dziecko potrzebuje odpowiedniej dawki snu, by mogło prawidłowo się rozwijać. Niestety większość rodziców wie, co znaczy usypianie dziecka. Zwykle nie jest to najprostsze zadanie, a gdy podchodzimy do tego w niewłaściwy sposób, zwykle odnosimy odmienne efekty i padamy pierwsi my, a nie nasze dziecko. Najważniejsze w usypianiu dziecka jest jego właściwe wycieszenie. Podpowiadamy, w  jaki sposób można to zrobić.

Sen dziecka - dlaczego jest tak ważny?

Sen ma ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu, a już dziecięcego szczególnie. To nie tylko fizyczna regeneracja, ale także prawidłowy wzrost i rozwój ciała i mózgu, wzmocnienie układu odpornościowego, a więc wszystkie ważne aspekty, przemawiające za tym, by dziecko budziło się wypoczęte.

Każdy dzień jest dla dziecka niemałą przygodą i ogromnym wysiłkiem, bowiem wszystkimi zmysłami czerpie informacje i bodźce z otaczającego go świata. Wymaga i pochłania to mnóstwo energii, zaś „baterie” może naładować właśnie w trakcie spokojnego snu. Dobry sen wpływa na ogólne zdrowie oraz samopoczucie malucha. Ponadto dziecko, gdy jest niewyspane, staje się marudne, niespokojne, zmęczone- jest to pierwszy sygnał, że potrzebuje odpoczynku i regenerującego snu.

Do tego potrzebne są odpowiednie warunki tak, by zapewnić dziecku odpowiednią ilość i jakość snu. Niekiedy nie jest to takie łatwe, zwłaszcza wówczas, gdy dziecko ma zaburzony rytm dnia a my nie stwarzamy mu okazji, by mogło się wyciszyć. Sprawdźmy, w jaki sposób możemy pomóc dziecku w zasypianiu.

Co pomaga dziecku wyciszyć się przed snem?

Rodzice często dwoją się i troją, próbując uśpić mniejsze lub większe dziecko. A tymczasem według wielu ekspertów kluczowe znaczenie ma tu wprowadzenie pewnych wieczornych rytuałów, a więc jasne oddzielenie sfery zabawy od sfery odpoczynku, poprzez czynności, które będą odbywać się codziennie o tej samej porze i będą miały zbliżony przebieg. Dzięki temu dziecko będzie mogło w odpowiedni sposób przejść do nocnego odpoczynku- jest to jedna z najskuteczniejszych recept na wieczorne bolączki usypiania malucha.

Powinniśmy przede wszystkim ograniczyć ilość bodźców, które pobudzają i rozpraszają dziecko- lepiej na dwie godziny przed snem zrezygnować z bajek na telewizorze i gier w komórce, warto także w miarę możliwości wyciszyć wszelkie domowe sprzęty oraz przyciemnić światło- dzięki temu dziecko zwolni obroty i już teraz powoli zacznie przechodzić w fazę odpoczynku.

Nie musimy od razu rezygnować ze wszystkich aktywności- wspólne malowanie, układanie puzzli czy pielęgnacji lali lub pluszowego misia to zabawy, które również pozwolą się wyciszyć, a dzięki nim będziemy mogli jeszcze trochę czasu spędzić z naszą pociechą.

Powoli przejdźmy z dzieckiem do łóżka- tutaj możemy poczytać maluchowi książeczkę na dobranoc, pośpiewać kołysanki lub swobodnie porozmawiać przed snem. Zrezygnujmy raczej z rozśmieszania oraz łaskotek, zastępując je przytulaniem, głaskaniem, drapaniem po pleckach czy całowaniem- dzieci uwielbiają takie pieszczoty, zresztą dorośli także.

Wprowadźmy również rytuał codziennego, wieczornego pożegnania- może to być tradycyjne „dobranoc” lub „pa,pa”, ale także wymyślone, zwane tylko Wam hasło, którym przed snem będziecie nawzajem się żegnać. Oczywiście buziak w komplecie jak najbardziej jest wskazany.

Pozwólmy także dziecku zasypiać w towarzystwie ulubionego misia, lali bądź też innej zabawki, do której dziecko czuje się najbardziej przywiązane. Dzięki temu nie tylko będzie miało się do czego przytulić w nocy, ale również będzie mogło poczuć się bezpieczniej.

Jeśli dziecko ma powtarzające się problemy z zasypianiem, należy poszukać przyczyn ich powstawania. Jedną z nich może być zbyt mała aktywność dziecka w ciągu dnia, przez co ma ono nadal sporo energii, którą próbuje na różne sposoby spożytkować. Nie musimy od razu zapisywać dziecka na dodatkowe zajęcia sportowe- wystarczy, że zamontujemy w jego pokoju drabinkę gimnastyczną, dzięki której będzie mogło w zdrowy sposób się zmęczyć i znikną jego kłopoty z zasypianiem. Jeśli i to nie pomoże, wówczas należy bliżej przyjrzeć się zaburzeniom zdrowotnym, które mogą powodować te problemy.

Pamiętajmy, że jedno dziecko by przejść w tryb odpoczynku potrzebuje mniej, inne więcej czasu na wyciszenie, dlatego wieczorne rytuały powinniśmy dobierać indywidualnie pod własne dziecko. Niemniej ważne, aby ustalić pewne reguły i granice tak, by dziecko było ich świadome.

Zdrowie i Uroda

Zdrowie i Uroda - najnowsze informacje