czwartek, 12 maja 2022 08:44

Kraków: Rusza budowa trzeciego pasa ruchu na obwodnicy

Autor Tomasz Stępień
Kraków: Rusza budowa trzeciego pasa ruchu na obwodnicy

To jeden z odcinków obwodnicy Krakowa o największym natężeniu ruchu samochodowego. Przejeżdża tędy 85 tys. pojazdów na dobę i w godzinach szczytów tworzą się kilkukilometrowe zatory.  Dlatego dodatkowy pas na pewno się przyda. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, za rok o tej porze będzie gotowy.

Chodzi o fragment obwodnicy A4 od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej. Dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazuje plac budowy wykonawcy i rozpoczyna się budowa dodatkowego, trzeciego pasa ruchu jezdni prawej w kierunku Rzeszowa.

Budowa rozpocznie się od wycinki drzew i krzewów, prac geodezyjnych i… rozpoznania saperskiego. Będzie tez tymczasowa organizacja ruchu, która obejmie przesunięcie ul. Dzikiej Róży, przebiegającej wzdłuż autostrady zostanie, tak, by zrobiło się miejsce na trzeci pas A4.

mapa: OpenStreetMap

Dodatkowy pasa ruchu na jezdni autostrady A4 o długości 900 m dobudowany zostanie od węzła Kraków Południe w kierunku węzła Kraków Łagiewniki, do miejsca, w którym już istnieje trzeci pas. Przebudowana zostanie fragment łącznicy z węzła Kraków Południe od strony Zakopanego w kierunku Rzeszowa, wybudowane ekrany akustyczne i droga serwisowa, która docelowo będzie drogą gminną (ul. Dzikiej Róży). Wykonana będzie również przebudowa sieci: teletechnicznej, energetycznej, wodociągowej, kanalizacji deszczowej i oświetlenia drogowego.

Odcinek, na którym zostanie dobudowany trzeci pas ruchu, stanowi fragment Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa z bardzo dużym natężenie ruchu samochodowego. Według pomiarów wykonywanych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 przejeżdżało tym odcinkiem prawie 85 tys. pojazdów na dobę czyli o 60% więcej niż w 2015 r. W godzinach szczytów komunikacyjnych, wyjazdów i powrotów weekendowych czy wakacyjnych liczba tych pojazdów znacząco wzrasta i tworzą się kilkukilometrowe zatory. – Poszerzenie jezdni o dodatkowy pas ruchu w kierunku wschodnim usprawni przejazd i płynność ruchu. Poprawi się także bezpieczeństwo podróży – mówi Iwona Mikrut z GDDKiA.

Plany budowy dodatkowego pasa ruchu na tym nabrały realnych kształtów 1,5 roku temu, gdy GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę jezdni. 15 grudnia 2020 r. podpisano umowę z Przedsiębiorstwem Drogowo-Mostowym z Dębicy na wykonanie, a 6 maja tego roku Wojewoda Małopolski wydał decyzję ZRID. Jeśli terminy zostaną dotrzymane, dodatkowy pas powinien być gotowy do połowy maja 2023 r.

Ale to dopiero początek wielkiej budowy na A4. Jak mówił w październiku ubiegłego roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, autostrada A4 na wielu odcinkach wyczerpała swoje możliwości techniczne. – Bywają dni, że samochody się zatrzymują, bo jest tak zatłoczona – mówił minister. – Będzie poszerzana o trzeci pas ruchu w obu kierunkach, począwszy od Tarnowa do Krakowa, a następnie do Katowic, Gliwic i węzła Krzyżowa pod Wrocławiem. W sumie na dystansie przeszło 400 kilometrów.

fot: GDDKiA

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka