Mieszkańcy Krakowa już wkrótce będą podróżować wyłącznie niskopodłogowymi, klimatyzowanymi i w pełni dostępnymi tramwajami. To efekt kontraktu podpisanego 18 sierpnia pomiędzy MPK w Krakowie a PESA Bydgoszcz SA.
Kontrakt wart 558,5 mln zł netto został podpisany w obecności prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego. To pierwsza w historii MPK dostawa nowych tramwajów dwukierunkowych. Po zakończeniu realizacji zamówienia, w latach 2028–2029, Kraków stanie się pierwszym dużym polskim miastem, którego cała flota tramwajowa będzie w pełni niskopodłogowa i klimatyzowana. Umowa obejmuje dostawę 30 dwukierunkowych wagonów o długości ponad 33 metrów.
— Wszystko to będą tramwaje dwukierunkowe. Wszystkie będą miały niską podłogę, wszystko będzie klimatyzowane, skomputeryzowane, zautomatyzowane, z systemem informatycznym pasażerskim. Zmierzamy do najwyższych standardów. Od tego momentu, kiedy ostatnie tramwaje do nas trafią, nie będzie już w Krakowie wysokiej podłogi w komunikacji, co jest dużym udogodnieniem. W kolejnych transzach mamy plany zamówienia 60 kolejnych, tym razem większych 43-metrowych tramwajów.
- powiedział prezydent Miszalski.
Nowe możliwości dla miasta
Najważniejszym atutem nowego taboru jest jego dwukierunkowość. Dzięki temu pojazdy będą mogły kursować również tam, gdzie brak jest klasycznych pętli, co otwiera nowe perspektywy dla rozwoju sieci tramwajowej. Tramwaje znajdą zastosowanie m.in.:
- podczas remontów torowisk, jak obecnie przy moście Grunwaldzkim czy w Nowej Hucie
- na planowanych trasach do Szpitala Uniwersyteckiego czy na Azory
Komfort pasażerów i motorniczych
Każdy z 30 nowych wagonów otrzyma:
- całkowicie niską podłogę
- klimatyzację
- system informacji pasażerskiej z udogodnieniami dla osób niewidomych i słabowidzących
- monitoring
- platformy i przestrzeń dla wózków inwalidzkich
– Realizacja tego kontraktu to kolejny etap naszej współpracy z Krakowem i możliwość dostarczenia taboru odpowiadającego na potrzeby nowoczesnego miasta. Dwukierunkowe tramwaje, które dostarczymy, zostały zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów i łatwości obsługi przez motorniczych. Połączyliśmy w nich najnowsze rozwiązania technologiczne z doświadczeniem zdobytym przy realizacji dostaw dla wielu polskich i europejskich miast. Wierzymy, że nowe pojazdy staną się nie tylko wygodnym środkiem transportu, ale także wizytówką nowoczesnej komunikacji miejskiej w Krakowie.
– powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz SA.
Również prezes MPK, Rafał Świerczyński, podkreślił wagę inwestycji.
— Dla Krakowa będzie to oznaczało, że w 2029 roku wszystkie pojazdy, jakie przyjadą, czy to będzie tramwaj, czy autobus, będą posiadały niską podłogę, klimatyzację, pełną informację pasażerską. Będą to pojazdy w 100% dostosowane do osób z niepełnosprawnościami, osób, które po prostu wymagają również fragmentu, chociażby niskiej podłogi, żeby wsiąść do tego pojazdu. Będzie lepszy komfort jazdy i bezpieczeństwa dla wszystkich mieszkańców.
- mówił prezes MPK.
Finansowanie i dalsze plany
Zakup nowych tramwajów został wsparty dofinansowaniem w wysokości 74 mln zł z programu FEnIKS. Dodatkowo Kraków pozyskał już 481 mln zł dotacji z KPO i złożył wnioski o preferencyjne pożyczki w wysokości 750 mln zł.
Na tym inwestycje się nie kończą. MPK i PESA mają podpisane umowy ramowe na dostawy kolejnych 60 tramwajów jednokierunkowych – 30 o długości ponad 43 m oraz 30 o długości ponad 33 m.
Fot: Krystian Kwiecień / Głos24