Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciło swoją kolekcję o wyjątkowy eksponat – prototyp szybowca PW-5 Smyk.
PW-5 Smyk to jednomiejscowy szybowiec zaprojektowany przez Zespół Naukowo-Badawczy Lotniczych Konstrukcji Kompozytowych działający w Instytucie Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej Politechniki Warszawskiej. Prace konstrukcyjne prowadził zespół pod kierunkiem dr. inż. Romana Świtkiewicza, a pierwszy oblot prototypu miał miejsce 5 września 1992 roku.
Sukces polskiej myśli technicznej
Smyk odniósł prestiżowy sukces na arenie międzynarodowej. W 1992 roku zwyciężył w konkursie na lotnisku w Oerlinghausen w Niemczech, co otworzyło mu drogę do seryjnej produkcji w WSK Świdnik S.A.
Po zakończeniu testów naziemnych i w locie Urząd Lotnictwa Cywilnego przyznał mu Świadectwo Typu. Do dziś ponad 300 egzemplarzy tego szybowca lata na wszystkich sześciu kontynentach.
PW-5 Smyk w zawodach olimpijskich
27 września 1994 roku Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI) uznała PW-5 Smyk za oficjalny szybowiec klasy światowej do rozgrywania zawodów olimpijskich. Idea klasy światowej polegała na stworzeniu jednolitej platformy sprzętowej, eliminującej przewagę technologiczną i podkreślającej umiejętności pilotów. W rywalizacji tej kategorii dopuszczalny był tylko jeden model – PW-5 Smyk, bez możliwości modyfikacji konstrukcji.
Dalsza część artykułu pod galerią zdjęć



Szybownictwo a igrzyska olimpijskie
Choć szybownictwo było sportem pokazowym na Igrzyskach Olimpijskich w Berlinie w 1936 roku i miało znaleźć się w programie igrzysk w 1940 roku, II wojna światowa przekreśliła te plany.
Szybownictwo nigdy nie wróciło do olimpijskiej rywalizacji, mimo prób jego reaktywacji w kolejnych dekadach. Współczesne szybownictwo dzieli się na kilka kategorii, z których każda ma własne parametry techniczne:
- Klasa otwarta – brak ograniczeń dotyczących rozpiętości skrzydeł i masy startowej.
- Klasa standard – rozpiętość skrzydeł do 15 metrów, brak mechanizacji płata, dopuszczalny balast wodny, masa startowa do 525 kg.
- Klasa 15-metrowa – rozpiętość skrzydeł do 15 metrów, dowolna mechanizacja płata, balast wodny, masa startowa do 525 kg.
- Klasa 18-metrowa – rozpiętość skrzydeł do 18 metrów, dowolna mechanizacja płata, balast wodny, masa startowa do 600 kg.
- Klasa klub – starsze konstrukcje o rozpiętości skrzydeł do 15 metrów, bez balastu wodnego, z uwzględnieniem współczynników wyrównawczych.
- Klasa światowa – jednolity typ szybowca (PW-5 Smyk), brak możliwości modyfikacji, identyczne warunki dla wszystkich zawodników.
Dalsza część materiału pod galerią zdjęć


Smyk na nowej wystawie stałej
PW-5 Smyk będzie eksponowany na wystawie „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, która powstaje w nowym hangarze Muzeum Lotnictwa Polskiego. Obiekt ten mieści się na terenie historycznego lotniska Rakowice-Czyżyny, uznawanego za kolebkę polskiego lotnictwa. Oficjalna ceremonia przekazania maszyny odbyła się 20 lutego, a darczyńcą jest Politechnika Warszawska, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa.
Fot: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie / Materiały prasowe