Muzeum Lotnictwa Polskiego wzbogaciło swoją kolekcję o kolejny cenny eksponat. Tym razem jest to śmigłowiec Mi-2. Maszyna została przekazana przez Komendę Główną Policji w Warszawie w niedzielę 15 grudnia.
Historia maszyny
Śmigłowiec Mi-2 SN-02XP miał długą i różnorodną historię służby. Pierwszą rolę pełnił w Straży Granicznej jako maszyna wielozadaniowa, zanim trafił do Sekcji Lotnictwa Policji Sztabu Policji KWP we Wrocławiu, gdzie użytkowano go od września 2009 roku do sierpnia 2020 roku. W tym czasie wzięli udział w licznych misjach lotniczych, spędzając łącznie 4763 godziny w powietrzu, co daje ponad 198 dni i nocy.
Po zakończeniu służby w Policji śmigłowiec został przekazany do muzeum, ale zamiast na własnych śmigłach, trafił do Krakowa transportem specjalistycznym, z hangaru we Wrocławiu, na niskopodwoziowym pojeździe. Obecnie można go podziwiać w gmachu głównym Muzeum, gdzie znajduje się obok Mi-1 – maszyny, która służyła do lotów doświadczalnych w warszawskim Instytucie Lotnictwa.
Konstrukcja i techniczne detale
Mi-2 to średniej wielkości śmigłowiec wielozadaniowy, zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne Michaiła Mila i produkowany w Świdniku. Jego dwusilnikowa konstrukcja opierała się na trójłopatowym wirniku nośnym oraz dwułopatowym śmigle ogonowym.
W pierwszej wersji maszyna była napędzana turbinami GTD-350 o mocy 400 KM, jednak w późniejszych modelach zastosowano silniki GDT-350W o mocy 425 KM. Właśnie ten napęd znajduje się w egzemplarzu przekazanym do muzeum w Krakowie.
Konstrukcja kadłuba śmigłowca w całości wykonana została z metalu. Co ciekawe, Mi-2 posiadało podwozie, które mogło zostać przystosowane do montażu nart, umożliwiając lądowanie na śniegu lub miękkim gruncie, co czyniło maszynę niezwykle wszechstronną.
Wnętrze i wyposażenie
Śmigłowiec Mi-2 charakteryzował się wspólną kabiną dla załogi i pasażerów, co było jednym z wyróżniających elementów tego modelu. Fotele pilota miały miejsce na spadochron, a w części pasażerskiej znajdowała się podwójna kanapa, którą można było łatwo usunąć w zależności od potrzeb transportowych. Przekazany do Muzeum Mi-2 wyposażony jest także w elektryczny dźwig o udźwigu 120 kg, co czyniło go bardziej funkcjonalnym w różnych zadaniach.
Układ sterowania i zakończenie produkcji
W Mi-2 zastosowano układ sterowania oparty na instalacji hydraulicznej, co stanowiło istotny postęp w porównaniu do wcześniejszego, mechanicznego systemu zastosowanego w modelu Mi-1. Maszyna była kontrolowana za pomocą drążka sterowego oraz dźwigni skoku i mocy.
Produkcja seryjna Mi-2 zakończyła się w Świdniku w 1993 roku, po wyprodukowaniu 5500 egzemplarzy w różnych wersjach. Maszyna zdobyła popularność w wielu służbach, w tym wojskowych i policyjnych, stając się jednym z najbardziej rozpoznawalnych śmigłowców w Polsce.
fot: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie / Materiały prasowe