W niedzielę 7 sierpnia Zarząd Dróg Miasta Krakowa podpisał umowę na dofinansowanie projektu budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego w Bronowicach.
Inwestycja, której wartość szacowana jest na ponad 79 mln zł, otrzymała wsparcie z Funduszy Europejskich w wysokości ponad 52,6 mln zł. Realizacja prac zaplanowana jest na lata 2026–2028.
Węzeł przesiadkowy zintegrowany z koleją i tramwajem
Projekt obejmuje budowę nowoczesnego centrum przesiadkowego, które połączy transport kolejowy, tramwajowy i autobusowy z możliwością pozostawienia samochodu i roweru. Węzeł powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku kolejowego „Kraków Bronowice”, przy ul. Armii Krajowej i Balickiej.
Nowa infrastruktura umożliwi szybkie przesiadki między różnymi środkami transportu, co ma zwiększyć atrakcyjność komunikacji publicznej w Krakowie i całej aglomeracji.
Dworzec autobusowy i parking P+R
Najważniejszym elementem inwestycji będzie dworzec autobusowy na poziomie 0. Powstanie tam plac manewrowy z sześcioma peronami, obsługującymi łącznie dwanaście stanowisk dla autobusów miejskich i aglomeracyjnych.
Ponad nim, na poziomie +1, wybudowany zostanie jednokondygnacyjny parking w systemie „Park and Ride” na około 200 samochodów. Obiekt zostanie przykryty płytą parkingową z zielonym dachem, pełniącą zarówno funkcję estetyczną, jak i ekologiczną.
Przebudowa infrastruktury transportowej
W ramach inwestycji przewidziano:
- przebudowę układu drogowego i ściany oporowej przystanku kolejowego „Kraków Bronowice”
- budowę nowego peronu tramwajowego wraz z modernizacją odcinka trakcji
- modernizację trzech przystanków autobusowych na ul. Armii Krajowej i ul. Balickiej
- budowę pieszych i rowerowych tras dojazdowych, w tym parkingu „Bike+Ride” na 20 rowerów
Nowoczesne rozwiązania dla pasażerów i środowiska
Węzeł zostanie wyposażony w system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring oraz system zarządzania parkingiem. Powstaną również stanowiska ładowania dla autobusów elektrycznych (2 ładowarki) oraz samochodów osobowych (4 ładowarki).
W projekcie przewidziano także budowę wind – zarówno w samym budynku parkingu, jak i zewnętrznych – co zwiększy dostępność obiektu dla osób o ograniczonej mobilności.
Wsparcie z Funduszy Europejskich
Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027 (FEM 2021–2027), Priorytet 3: Fundusze europejskie dla transportu miejskiego, działanie 3.1 Transport miejski – ZIT.
Całkowity koszt projektu wynosi ponad 79 mln zł, z czego ponad 52,6 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich.
Cel: odciążenie komunikacyjne Krakowa
Budowa węzła w Bronowicach ma przyczynić się do zmniejszenia zatłoczenia dróg dojazdowych do Krakowa i w jego obrębie. Docelowymi użytkownikami obiektu będą zarówno mieszkańcy miasta, jak i osoby dojeżdżające z gmin ościennych.
Fot. Ucees Sp. z o. o. / Zarząd Dróg Miasta Krakowa