wtorek, 22 marca 2022 12:01

GDDKiA skłamało w sprawie wariantów S7? "Nigdy nie odbyły się w tej sprawie żadne konsultacje"

Autor Marzena Gitler
GDDKiA skłamało w sprawie wariantów S7? "Nigdy nie odbyły się w tej sprawie żadne konsultacje"

"Informacja ta jest niezgodna z prawdą. Nigdy nie odbyły się w tej sprawie żadne konsultacje - ani z władzami gminy, ani z jej mieszkańcami i sugerowanie, że usytuowanie tranzytu S7 w mieście, szczególnie od zachodu jest jakoby akceptowalne społecznie jest manipulacją" - napisali autorzy petycji do GDDKiA odnosząc się do "Studium Korytarzowego projektu budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków-Myślenice". Do jej podpisania zachęca Starostwo Powiatowe w Myślenicach.

Powiat Myślenicki zachęca do podpisania się pod protestem w związku z planowaną budową nowego odcinka S7 Kraków - Myślenice. Mieszkańcy Myślenic, wyrażają zdecydowany sprzeciw wobec propozycji drogi ekspresowej S7, która ma przebiegać przez miasto Myślenice, w bezpośrednim sąsiedztwie centrum i wśród terenów mieszkaniowych. GDDKiA nie przedstawiło żadnej alternatywy - wszystkie sześć propozycji przebiega w tym samym miejscu, przez miasto, po jego zachodniej stronie, odcinając Myślenice od terenów zielonych (wzniesienia / lasy Mikołaji Dalin). Propozycja budowy S7 jest najgorszą możliwych - niszczącą miasto, ponieważ przy wytyczaniu trasy przez Myślenice nie wzięto pod uwagę obiektywnych czynników, które powinny być kluczowe, takich jak: przewietrzanie miasta, zielone płuca Myślenic, zablokowanie rozwoju miasta" - czytamy w poście na stronie Powiatu na Facebooku.

🚨Podpisz protest przeciwko budowie S7 w Myślenicach. Mieszkańcy Myślenic, wyrażają zdecydowany sprzeciw wobec...

Opublikowany przez Starostwo Powiatowe w Myślenicach - Powiat Myślenicki Środa, 16 marca 2022

"Zachęcamy wszystkich mieszkańców do podpisu protestu „Nie dla autostrady S7 przez Myślenice” - zaprasza samorząd. Można to uczynić online na stronie: petycjeonline.com lub bezpośrednio w formie papierowej, w  budynku Starostwa Powiatowego w Myślenicach, przy ul. Drogowców 2A (na parterze). Podpisy będą zbierane do 30 marca 2022r.

Powiat Myślenicki zaprasza do podpisywania petycji przeciw wariantom S7 - fot. Fb. Starostwo Powiatowe w Myślenicach - Powiat Myślenicki

Przypomnijmy, 27 stycznia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie na wideokonferencji przedstawiła "Studium Korytarzowe projektu budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków-Myślenice". Znalazło się w nim aż sześć wariantów nowego odcinka S7 Kraków – Myślenice.

"Wyrażamy zdecydowany sprzeciw wobec propozycji drogi ekspresowej S7, która ma przebiegać przez miasto Myślenice. GDDKiA nie przedstawiło dla Myślenic żadnej alternatywy - wszystkie sześć propozycji przebiega w tym samym miejscu, przez miasto, po jego zachodniej stronie. Otrzymaliśmy propozycję najgorszą z możliwych, ponieważ przy wytyczaniu trasy przez Myślenice nie wzięto pod uwagę obiektywnych czynników, które powinny być kluczowe - czytamy w petycji "Sprzeciw dla budowy drogi ekspresowej S7 przez Miasto Myślenice".

Jej autorzy przywołują szereg argumentów. Specyficzne ukształtowanie terenu sprawi, że z nowej S7 (jeżeli powstanie ona w wariantach zaproponowanych przez GDDKIA) wszystkie spaliny i zanieczyszczenia spłyną do miasta. "Przez ponad 200 dni w roku wieją tu wiatry zachodnie. W przypadku usytuowania arterii tranzytowej po zachodniej stronie miasta cała uciążliwość drogi (spaliny, zanieczyszczenia, hałas), wraz z wiatrami zachodnimi, przeniesie się na ww. tereny mieszkalne i centrum miasta. Wszelką infrastrukturę, która może być uciążliwa dla miasta i jego mieszkańców, powinno się lokować od zawietrznej, w miejscu, gdzie wiejące wiatry nie będą przenosić zanieczyszczeń w kierunku osiedli mieszkaniowych i centrum Myślenic, czyli poza miastem" - czytamy w petycji.

Kolejna kwestia to dewastacja przez budowę nowej drogi "zielonych płuc" Myślenic czyli lasów w pasmach górskich Barnasiówki (Dalin) i Sularzówki (Plebańska Góra i Mikołaj). "Droga szybkiego ruchu doprowadzi do dewastacji tych terenów, środowiska i pozbawi mieszkańców osiedli dostępu do obszarów zielonych" - argumentują autorzy dokumentu.

Zdaniem twórców petycji warianty S7 przedstawione przez GDDKiA ograniczą możliwości rozwoju stolicy powiatu myślenickiego. "Ze względu na występujące ograniczenia dla potencjalnej zabudowy: od południa i północy pasma wzgórz; od wschodu i północy obecna droga krajowa nr 7 - Zakopianka, która oddziela miasto od terenów przemysłowych, zlokalizowanych po stronie wschodniej; jedyne możliwe kierunki rozbudowy miasta i lokalizowania zabudowy mieszkaniowej od strony zachodniej zablokuje zaproponowany przebieg drogi ekspresowej S7" - czytamy.

Zauważają też, że ewentualna budowa nowego odcinka S7 powinna zostać skoordynowana z zaplanowaną już przebudową Zakopianki. "Gmina Myślenice prowadzi obecnie w zaawansowanym etapie budowę węzła na DK 7- Zakopiance w Jaworniku, który wraz z zaproponowanym w studium korytarzowym węzłem S7 przy stacji Orlen będzie skupiskiem potężnych żelbetowych konstrukcji - praktycznie węzeł jeden przy drugim. Projektowane jest połączenie kolejowe relacji Kraków-Myślenice - budowa S7 powinna zostać skoordynowana z tą inwestycją".

Autorzy petycji odnoszą się też do zawartych w „Streszczeniu Studium korytarzowego dla inwestycji pod nazwą ‘Budowa drogi ekspresowej S7 Kraków–Myślenice GDDKiA’” informacji, że "inne rozwiązania przebiegu S7 zostały odrzucone, ponieważ zostały ocenione jako nieakceptowalne społecznie". "Informacja ta jest niezgodna z prawdą. Nigdy nie odbyły się w tej sprawie żadne konsultacje - ani z władzami gminy, ani z jej mieszkańcami i sugerowanie, że usytuowanie tranzytu S7 w mieście, szczególnie od zachodu jest jakoby akceptowalne społecznie jest manipulacją" - zauważono w petycji do GDDKiA.

Pod petycją (w formie elektronicznej) podpisało się już ponad 500 osób, które uważają, że prowadzenie drogi S7 przez miasto Myślenice, a szczególnie w pobliżu przez najgęściej zaludnionych ternach mieszkaniowych po zachodniej stronie miasta, jest niedopuszczalne i sprzeciwiają się planom GDDKiA, domagając się my się odsunięcia tranzytu drogi ekspresowej od miasta oraz opracowania rozwiązań alternatywnych.

W związku z kontrowersjami, jakie budzi tzw. "Studium Korytarzowe projektu budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków-Myślenice" na zaproszenie Przewodniczącego Rady Miejskiej Wacława Szczotkowskiego oraz burmistrza Jarosława Szlachetki na lutowej na sesji Rady Miasta Myślenice na przesłane wcześniej pytania mieszkańców odpowiadał dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Pałasiński, który tłumaczył, że zaprezentowane warianty to wstępna propozycja koncepcyjna. Wskazane korytarze nie określają jeszcze dokładnego przebiegu co do działek, przez które miałaby przebiegać droga ekspresowa w danym wariancie. Zapewnił też, że wszelkie zapytania oraz opinie, które wpłynęły od mieszkańców oraz samorządowców zostaną przeanalizowane na dalszym etapie prac. Jednak samorząd Miasta i Gminy Myślenice nie podjął dotąd decyzji o dołączeniu do protestujących samorządowców.

fot. Fb. Starostwo Powiatowe w Myślenicach - Powiat Myślenicki

Myślenice - najnowsze informacje