środa, 24 września 2025 14:08, aktualizacja 9 godzin temu

Poznaliśmy datę i przebieg linii metra w Krakowie. Będą zmiany trasy

Poznaliśmy datę i przebieg linii metra w Krakowie. Będą zmiany trasy

Kraków stawia na metro. Władze miasta zaprezentowały rekomendowany przebieg dwóch linii – M1 i M2. To najważniejsza inwestycja najbliższej dekady, która ma stać się impulsem dla rozwoju całej metropolii.

Podczas konferencji w ICE Kraków prezydent miasta Aleksander Miszalski przedstawił wizję budowy metra, które ma odmienić transport w stolicy Małopolski. Rekomendowany przebieg dwóch linii – M1 i M2 – liczy niemal 29 kilometrów i obejmuje 29 stacji. W zasięgu dziesięciominutowego spaceru do metra znajdzie się około 40 proc. mieszkańców Krakowa, a wraz z tramwajami i koleją aglomeracyjną – aż 63 proc.

Konferencja w sprawie linii metra / Fot: Krystian Kwiecień / Głos24

Od Kombinatu po Kurdwanów i Opatkowice

Trasa metra rozpoczyna się w Nowej Hucie, w rejonie Kombinatu, gdzie zaplanowano również stację techniczno-postojową. Metro przebiegnie pod centrum miasta – m.in. przez Dworzec Główny, Stary Kleparz, Teatr Bagatela i Aleje Trzech Wieszczów – a następnie przekroczy Wisłę. Kluczowym węzłem przesiadkowym stanie się stacja przy rondzie Grunwaldzkim.

– Dajemy impuls do tworzenia lepszych ciągów pieszych i rowerowych i zazieleniania miasta. Metro ma być także impulsem do transformacji obszarów takich jak Kombinat w Nowej Hucie czy dawna fabryka Solvay i okolice Zakopianki, które dzięki linii metra zyskają nowe funkcje.

– zapowiedział prezydent Miszalski.

Dalej trasy rozdzielą się:

  • M1 poprowadzi w stronę południowego zachodu, przez Ruczaj i Kampus UJ, aż do Opatkowic, gdzie połączy się z koleją,
  • M2 obsłuży Łagiewniki i okolice Zakopianki, a zakończy bieg w Kurdwanowie.
Trasa metra / Fot: UM w Krakowie

Krótsze podróże i nowa jakość komunikacji

Według prognoz czas podróży po Krakowie skróci się nawet o połowę. Z Nowej Huty do Muzeum Narodowego będzie można dotrzeć w 26 minut zamiast 40, a z Klinów do Dworca Głównego w 24 minuty zamiast 50.

Prezydent Krakowa wskazał także realny termin realizacji inwestycji, deklarując, że celem jest, aby mieszkańcy i mieszkanki Krakowa mogli skorzystać z metra za 10 lat. Wokół stacji mają powstać nowe przestrzenie publiczne, parki, place oraz parkingi P+R.

Metro odporne na współczesne zagrożenia

Pierwszy zastępca prezydenta Krakowa, Stanisław Mazur, podkreślał, że projekt nie przewiduje kompromisów w kwestii jakości i bezpieczeństwa. Metro będzie wyposażone w autonomiczne składy, energooszczędne systemy i wysoką częstotliwość kursowania.

— Metro jest potrzebne, tylko żeby zobrazować skalę. Wtedy, kiedy budowano linię metra w Sztokholmie, zapewniono schronienie dla 700 tysięcy mieszkańców. Ile mamy schronów w Polsce, czy w innych miastach? Tego potrzebujemy. My wierzymy, że te czasy nie nadejdą, ale byłoby rzeczą nierozsądną, gdybyśmy przyjęli to zapewne.

- powiedział Stanisław Mazur.

Władze miasta planują szybkie tempo przygotowań. Już w tym roku rozpoczną się konsultacje rynkowe i wybór doradców inwestycyjnych. W 2026 roku ma zostać podpisana umowa na dokumentację techniczną, a w 2030 – ogłoszony przetarg na budowę. Budowa pierwszej linii metra potrwa około pięciu lat. Jeśli harmonogram zostanie utrzymany, krakowianie w 2035 roku wsiądą do pierwszych pociągów.

Naukowcy wspierają projekt

Plany metra pozytywnie oceniła Rada Naukowo-Techniczna ds. Budowy Metra, kierowana przez prof. Andrzeja Szaratę, rektora Politechniki Krakowskiej. Profesor wyjaśnił, skąd wzięła się przewidywana liczba 280 tysięcy pasażerów w trakcie jedno dnia. Wszystko dzięki narzędziu transportowemu.

— Narzędzie transportowe wykorzystuje wiedzę i informacje z badań ankietowych mieszkańców Krakowa, które w realny sposób oceniają potrzeby transportowe, i przemieszczania się osób. Ten model transportowy to jest takie narzędzie, do którego w dużym uproszczeniu, możemy wprowadzić jakąś nową linię metra, nową linię tramwajową, zamknąć drogę albo ją otworzyć, czy przedłużyć obwodnicę. Program analizując zachowania mieszkańców, pokaże, jaka będzie reakcja systemu transportowego w postaci liczby pasażerów. Te dziesiątki wariantów, które były przeanalizowane, one tak właśnie były zrobione. Więc to nie jest wróżenie z fusów. To jest wyciąganie informacji, którymi Kraków już dysponuje.

- powiedział profesor Szarata.

Studium jako drogowskaz

„Studium kierunków rozwoju metra w Krakowie” przygotował interdyscyplinarny zespół ekspertów, w tym pracownicy urzędu, miejskich jednostek i krakowskich uczelni. Dokument, opracowany równolegle z Planem Ogólnym i Strategią Rozwoju Krakowa, wskazuje nie tylko przebieg linii, ale też możliwe przemiany przestrzenne i gospodarcze.

Metro w Krakowie zostało także ujęte w Strategii Rozwoju Polski do 2035 r. jako jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych, co otwiera drogę do finansowania z budżetu państwa, funduszy unijnych oraz kredytów międzynarodowych instytucji.

Fot: Krystian Kwiecień / Głos24

Obserwuj nas w Google News

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka