Burmistrz Miasta Limanowa wydała decyzję środowiskową dla obwodnicy miasta. Trasa o długości 5,6 km pobiegnie na południe od drogi krajowej nr 28. To kluczowy krok, który otwiera drogę do ogłoszenia przetargu na projekt i budowę inwestycji – jeszcze w tym roku.
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony wiosną 2023 roku. Dokument obejmował trzy możliwe warianty przebiegu obwodnicy – spośród których jako preferowany wskazano wariant 1A. To właśnie on uzyskał ostateczną akceptację.
Wybrany wariant w dużej części pokrywa się z korytarzem ujętym w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Inwestycja powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu w miastach najbardziej obciążonych tranzytem.

Przebieg i parametry trasy
Nowa obwodnica Limanowej rozpocznie się w rejonie skrzyżowania ulic Krakowskiej i Łokietka, przed mostem na Sowlince, gdzie powstanie pierwsze rondo. Stamtąd droga pobiegnie na południe, by zakończyć się kolejnym rondem w pobliżu skrzyżowania ul. Kościuszki z Agrestową.
Trasa będzie miała 5,6 km długości. Zaprojektowano ją jako drogę jednojezdniową z jednym pasem ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym. W ramach inwestycji powstaną m.in.:
- dwa mosty nad Suchą Sowliną i Sowlinką
- dwie estakady o długości ponad 300 m każda – pierwsza nad Sowlinką oraz ulicami Piastowską, Sikorskiego i Józefa Marka, druga nad potokiem Jabłoniec i ul. Wiejską
- dwa skrzyżowania – z ul. Biedronia i Grunwaldzką oraz z ul. Żwirki i Wigury
- dwa wiadukty, którymi ul. Lipowa i Łokietka przebiegną nad obwodnicą
- cztery przejazdy pod trasą – w ciągu ulic Piastowskiej, Sikorskiego, Józefa Marka i Wiejskiej
Powstaną również dodatkowe drogi lokalne, które usprawnią dojazd do terenów położonych w pobliżu nowej trasy. Rozwiązania projektowe opracowano w ścisłej współpracy z samorządem Limanowej.
Ulica Piłsudskiego i centrum miasta
Przez centrum Limanowej biegnie obecnie droga krajowa nr 28 – jedna z najbardziej obciążonych ruchem w Małopolsce, zaraz po odcinku nowosądeckim. Z danych pomiaru ruchu z lat 2020–2021 wynika, że codziennie przejeżdża tam prawie 21 tysięcy pojazdów.
Nowa obwodnica ma rozładować to natężenie i wyprowadzić ruch tranzytowy poza ścisłe centrum miasta. Dzięki temu ulice Piłsudskiego, Jana Pawła II i Kościuszki zostaną w większym stopniu udostępnione mieszkańcom, co poprawi komfort życia, bezpieczeństwo pieszych i estetykę przestrzeni miejskiej.
Kolejny krok: przetarg na projekt i budowę
Po uzyskaniu decyzji środowiskowej inwestycja wchodzi w nowy etap. Jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację zadania w formule „projektuj i buduj”.
Fot: Mateusz Łysik / Głos24



















