Pięć firm złożyło oferty na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla przyszłej S7 pomiędzy Krakowem i Myślenicami. Ta inwestycja budzi niepokój mieszkańców Krakowa i sąsiednich gmin.
W maju 2023 roku GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla przyszłej S7 pomiędzy Krakowem i Myślenicami. Dokument to dalszy ciąg prac projektowych nowego odcinka "Zakopianki", którego przebieg budzi duży sprzeciw mieszkańców Krakowa i sąsiednich gmin.
Po zaprezentowaniu w pod koniec stycznia 2022 roku aż 7 wariantów przebiegu S7 planowanej drogi ekspresowej, ruszyła fala protestów. Nie udało się też wypracować tzw. wariantu społecznego.
- Zobacz:


GDDKiA uspokajała nastroje, tłumacząc, że zaprezentowane warianty jeszcze niczego nie przesądzają. W ramach ogłoszonego w maju br. przetargu zadecydowała, że w I fazie projektu opracowanych ma być aż 50 wariantów nowej ekspresówki, z tego większość w już oprotestowanym przez mieszkańców i samorządu obszarze.
W I fazie projektu będzie wykonanych 50 wariantów drogi S7 z czego 40 ma być zaproponowanych na żółtym obszarze ‼❌ Nasze...
Opublikowany przez NIE dla projektu budowy S7 przez Olszowice Piątek, 7 lipca 2023
W ogłoszonym przez GDDKiA przetargu zgłosiło się 5 firm, które chcą się podjąć trudnego zadania. - Postępowanie spotkało się z dużym zainteresowaniem wykonawców. Ze względu na liczne pytania przesunęliśmy termin składania ofert z 28 czerwca na 31 lipca. Pytania dotyczyły m.in. analizy i prognozy ruchu, zakresu opracowań projektowych w poszczególnych fazach, połączenia S7 z Beskidzką Drogą Integracyjną S52 oraz podziału płatności za zrealizowane prace - poinformowała Monika Skrzydlewska z GDDKiA.
Złożone oferty wahają się od blisko 17 do ponad 40 mln zł. Budżet GDDKiA na ten etap prac przygotowawczych to 22 386 000 zł.
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) to dokument projektowy, w którym analizowane są możliwości poprowadzenia drogi na konkretnym terenie, z uwzględnieniem kwestii technicznych, kosztów i oddziaływania nowej trasy na środowisko. Zaproponowane w STEŚ warianty będą prezentowały już precyzyjne przebiegi i lokalizację inwestycji. Wykonawca STEŚ przedstawi możliwości przebiegu drogi w pasie o szerokości od 80 do 150 metrów, w którym zlokalizowane będą nie tylko sama droga ekspresowa, ale cała infrastruktura związana z jej funkcjonowaniem.
Zadaniem wykonawcy będzie poszukiwanie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7. Początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu. Dopuszczamy poszukiwanie wariantów bardziej na zachód lub na wschód, o ile takie rozwiązanie będzie korzystne i racjonalne. Pozostawienie opcji rozpoczęcia trasy w innym miejscu niż odcinek A4 Kraków Południe - Kraków Bieżanów daje też możliwość rozważenia rozwiązań zlokalizowanych poza podstawowym obszarem.
Przygotowanie STEŚ będzie wieloletnim procesem i GDDKiA zakłada, że po 6 latach od podpisania umowy zakończy się uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W tym czasie będą organizowane spotkania informacyjne dla mieszkańców, którzy będą mogli przedstawić swoje pomysły, sugestie, wątpliwości i uwagi dotyczące nowej drogi. Liczymy na konstruktywne rozmowy z zainteresowanymi. "Zdajemy sobie sprawę, że jest to inwestycja trudna i budząca duże emocje. Jednakże wszyscy zgadzają się co do tego, że ta inwestycja jest to potrzebna - co potwierdzają strony zabierające głos w rozmowach na temat przebiegu nowego odcinka S7" - informuje inwestor.
Zgodnie z naszymi wcześniejszymi deklaracjami, żaden z wariantów nowego odcinka S7 przedstawionych w Studium korytarzowym nie był wskazany w przetargu na przygotowanie projektu przebiegu drogi jako rekomendowany - podkreśla GDDKiA.