Od 1 stycznia 2026 roku w Krakowie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie dużą część miasta. Wjazd będzie uzależniony od norm emisji spalin, a nowe przepisy już teraz budzą wiele pytań wśród kierowców. W odpowiedzi miasto wydłuża godziny działania infolinii, gdzie mieszkańcy i osoby przyjezdne będą mogli uzyskać szczegółowe informacje o zasadach SCT.
Od 1 stycznia 2026 r. w Krakowie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (SCT). To nowe rozwiązanie ma na celu poprawę jakości powietrza w mieście, ograniczenie emisji spalin i uporządkowanie ruchu w centralnych obszarach miasta. Uchwała Rady Miasta Krakowa, która formalnie ustanawia SCT, weszła w życie 26 czerwca 2025 r. i określa ramy prawne funkcjonowania strefy oraz terminy wdrożenia.
Strefa obejmie około 60 proc. obszaru Krakowa, głównie teren wewnątrz IV obwodnicy. W praktyce oznacza to, że wjazd do tej części miasta będą miały tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin albo takie, które skorzystają z przewidzianych wyjątków lub poniosą opłaty.
Nowe reguły wzbudzają sporo pytań, dlatego Krakowskie Centrum Kontaktu przygotowało wydłużone godziny działania infolinii dotyczącej SCT. Od 2 stycznia 2026 r. konsultanci będą udzielać informacji specjalnie o strefie codziennie w dni pracujące od 7.40 do 18.00. W pozostałych tematach infolinia miejska będzie działać w dotychczasowych godzinach, czyli 7.40–15.30. Numer kontaktowy to 12 616 55 55, a więcej szczegółów i aktualne komunikaty znaleźć można na stronie kontakt.krakow.pl.
Sam wjazd do Strefy Czystego Transportu od 1 stycznia 2026 r. będzie możliwy bez opłat i ograniczeń dla aut spełniających określone normy emisji spalin. Dotyczy to m.in. samochodów osobowych: jeśli benzynowy pojazd ma normę Euro 4 lub jest wyprodukowany w 2005 r. lub później, będzie mógł wjechać swobodnie. W przypadku diesli minimalne wymagania to Euro 6 lub produkcja od 2014 r.. Dla większych pojazdów, jak ciężarówki i autobusy, także obowiązuje norma Euro 6 lub rok produkcji od 2012 r.
Dla kierowców spoza Krakowa, których auta nie spełniają tych wymogów, przewidziano trzyletni okres przejściowy (2026–2028). W tym czasie wjazd będzie możliwy po uiszczeniu odpowiedniej opłaty: 2,50 zł za godzinę, 5 zł za dzień w 2026 r. (a od 2027 r. stawki dzienne wzrosną), oraz abonament miesięczny (100 zł w 2026, 250 zł w 2027 i 500 zł w 2028). Po 1 stycznia 2029 r. wjazd bez spełnienia norm emisji bez wyjątków i opłat będzie już niemożliwy.
Ustawa przewiduje szerokie katalogi wyjątków i zwolnień. Mieszkańcy Krakowa, którzy byli właścicielami pojazdu przed wejściem uchwały, mogą skorzystać z bezterminowego zwolnienia – muszą jednak zgłosić samochód w systemie SCT. Dodatkowe wyjątki obejmują m.in. osoby z kartą parkingową dla niepełnosprawnych, pacjentów dojeżdżających na leczenie oraz pojazdy specjalne czy zabytkowe, które po zgłoszeniu też mogą wjeżdżać na teren strefy.
Nowy system obsługi SCT został uruchomiony 8 grudnia 2025 r. i umożliwia kierowcom sprawdzenie statusu pojazdu, zgłoszenie auta do zwolnienia z zakazu wjazdu, a także zarządzanie uprawnieniami już przed oficjalnym startem strefy.
Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu to jedna z największych zmian w organizacji ruchu miejskiego w ostatnich latach. Choć jej zasady są rozbudowane, mają za zadanie przede wszystkim zmniejszyć emisję zanieczyszczeń i poprawić jakość powietrza w jednym z najbardziej zatłoczonych polskich miast.
fot. Pixabay












![Tysiąc serc i uśmiechów w jednym miejscu. To była świąteczna magia z fundacją "Zróbmy Sobie Kraków" [WIDEO]](https://cdn.glos24.pl/2025/12/2025-12-19_Wigilia-dla-samotnych---Krak-w---2025_002_w300.webp)






