czwartek, 12 maja 2022 14:35

[WIDEO] Niesamowite tunele, podziemny przystanek - wkrótce pojedziemy Trasą Łagiewnicką

Autor Marzena Gitler
[WIDEO] Niesamowite tunele, podziemny przystanek - wkrótce pojedziemy Trasą Łagiewnicką

Trasa Łagiewnicka to sztandarowa inwestycja Krakowa. Budowa siedmiu tuneli, nowej linii tramwajowej i kliku węzłów oraz jezdni o długości 3,5 km łączącej Kurdwanów z Ruczajem trwała 4 i pół roku. Kiedy otwarcie i co było największym wyzwaniem zdradza Krzysztof Migdał, z zarządu spółki Trasa Łagiewnicka S.A., inżynier kontraktu, z którym przejechaliśmy prawie gotową trasą.

Na tę inwestycję najbardziej czekają mieszkańcy południa Krakowa. Ich cierpliwość nie raz była wstawiona na próbę, bo inwestycja, która rozpoczęła się 22 lutego 2018 r. miała zakończyć się w 2020 roku. Duże trudności powodowało też przecinanie się trasy z już istniejącymi ruchliwymi ulicami jak Zakopianka, Turowicza czy Kobierzyńska. Drogowcy przebudowali koryto Wilgi, a ta złośliwie odpłaciła się im rok temu, zalewając już wybudowane tunele błotem na kilka tygodni.

Zmierzyć się z tymi trudnościami musiało konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman. W realizacji trasy przeszkodziła też pandemia. Nic dziwnego, że koszt z planowanych początkowo ponad 802 mln zł (z czego połowę pokryły środki unijne, w tym kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz wsparcie z Banku Gospodarstwa Krajowego) wzrosły do blisko 1,2 mld zł.

Jak wygląda teraz, co było największym wyzwaniem dla drogowców? Z czego inwestor jest szczególnie dumny? Co dodatkowo zyskali mieszkańcy? - o tym w naszym materiale mówi Krzysztof Migdał, z zarządu spółki Trasa Łagiewnicka S.A., inżynier kontraktu, z którym przejechaliśmy prawie gotową trasą, która ma zostać otwarta w czerwcu br.

Przypomnijmy, że Trasa Łagiewnicka to ważny krok aby w końcu domknąć III obwodnicę Krakowa. Jednak na razie kończy się na niczym. Niezbędne są kolejne inwestycje - trasy: Zwierzyniecka i Pychowicka. Dopiero dzięki nim miasto zyska alternatywę dla korkującej się Alei Trzech Wieszczów, a do tego jeszcze bardzo daleko.

fot. Mateusz Łysik / Głos24

Kraków

Kraków - najnowsze informacje