PKP Polskie Linie Kolejowe ruszają z modernizacją linii kolejowej Sucha Beskidzka – Żywiec. Inwestycja skróci czas przejazdu z Krakowa do Żywca do 2 godzin i być może doprowadzi do uruchomienia lokalnych połączeń między miastami, na co liczą mieszkańcy powiatów suskiego i żywieckiego oraz turyści z Krakowa.
Pod koniec czerwca PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na ponad 360 mln zł netto na inwestycję między Suchą Beskidzką a Żywcem w ramach KPO. Wykonawcą inwestycji będzie znana firma Strabag.
Modernizowany odcinek stanowi fragment linii nr 97 Skawina – Żywiec. Małopolski odcinek tej trasy – połączenie Skawiny z Suchą Beskidzką zostało już wcześniej zmodernizowane w ramach większego projektu inwestycyjnego, poprawiającego dojazd z Krakowa do Zakopanego. Modernizacji doczekał się też odcinek trasy w Krakowie, gdzie zamiast po nasypie pociągi jeżdżą po nowej estakadzie, powstał też nowoczesny most kolejowy, łączący Kazimierz z Podgórzem (a właściwie Zabłociem).
Kolejny odcinek linii 97 poprawi komunikację między województwem małopolskim a śląskim. Będzie przebiegał na terenach górskich, co będzie sporym wyzwaniem. Modernizacja ma doprowadzić do zwiększenia prędkości pociągów do 100 km/h na odcinkach prostych, oraz do 60, 70 i 80 km/h tam, gdzie ukształtowanie terenu wymusza ostre zakręty. Po za kończeniu prac czas przejazdu między Żywcem a Suchą Beskidzką skróci się nawet trzykrotnie. Pociąg pokona drogę do Krakowa w ciągu 2 godzin.
Ważna dla mieszkańców i turystów
Przypomnijmy, o remont odcinka Sucha Beskidzka – Żywiec od dawna apelowali samorządowcy, parlamentarzyści i miejscowi społecznicy. "W związku z oficjalnym podpisaniem umowy na modernizację linii kolejowej nr 97 Żywiec - Sucha Beskidzka chcielibyśmy podziękować Wszystkim, którzy przez ostatnie 12 lat wspierali nasze działania na rzecz przywrócenia znaczenia tej linii w systemie transportowym regionu i kraju. Na tym przykładzie widać wyraźnie, że doprowadzanie ważnych tematów do końca jest bardzo czasochłonne, są to nie miesiące czy lata, a całe dekady. Dziękujemy starostom powiatów żywieckiego i suskiego, burmistrzom Żywca i Suchej Beskidzkiej, wójtom gmin Stryszawa, Jeleśnia i Świnna, przedstawicielom Aglomeracji Beskidzkiej oraz samorządów powiatowych i wojewódzkich, posłom i senatorom, przedstawicielom ministerstw, przewoźników kolejowych i zarządcy infrastruktury. Dzięki współpracy na wielu płaszczyznach możliwe było osiągnięcie tego ważnego celu" napisali aktywiści ze Stowarzyszenia "Kolej Beskidzka".
W związku z oficjalnym podpisaniem umowy na modernizację linii kolejowej nr 97 Żywiec - Sucha Beskidzka chcielibyśmy...
Opublikowany przez Linia Żywiec - Sucha Beskidzka Niedziela, 30 czerwca 2024
W marcu ubiegłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na wykonanie inwestycji. Oferty złożyło aż 11 wykonawców, z których ostatecznie wyłoniono firmę Strabag. Radości z rozpoczęcia prac nie kryje Stowarzyszenie "Kolej Beskidzka". „Dzięki niedawnemu podpisaniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA i Ministerstwo Infrastruktury umowy z firmą Strabag Polska linia Żywiec - Sucha Beskidzka zyska nowy standard. Modernizacja linii zakłada: odbudowę mijanki w Hucisku, przebudowę 35 km torów kolejowych, remont 90 przepustów oraz 55 przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowę stacji oraz przystanków kolejowych, budowę nowego przystanku w centrum Żywca” – przypominają pasjonaci kolei na stronie Linia Żywiec - Sucha Beskidzka na Facebooku. „Efektem modernizacji będzie podniesienie prędkości z 30 km/h do maks. 100 km/h, skrócenie czasu przejazdu o połowę, a dla pociągów przyspieszonych nawet do 30 minut, poprawa bezpieczeństwa i poprawa dostępności komunikacyjnej i turystycznej regionu” - dodają w poście.
Dzięki niedawnemu podpisaniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA i Ministerstwo Infrastruktury umowy z firmą STRABAG...
Opublikowany przez Linia Żywiec - Sucha Beskidzka Niedziela, 21 lipca 2024
Zdaniem aktywistów po zakończeniu prac pociągi będą kursować codziennie i będzie możliwe uruchomienie szybkich połączeń w następujących relacjach: Maków Podhalański – Sucha Beskidzka – Bielsko-Biała Główna, Zwardoń – Żywiec – Kraków Główny, Jeleśnia – Cieszyn, Katowice – Zakopane, Gliwice – Knurów – Rybnik – Mszana Dolna – Nowy Sącz, Bydgoszcz/Szczecin – Wrocław – Zakopane, Bratysława – Żylina – Sucha Beskidzka – Kraków Główny. To jednak na razie tylko życzenia, którym daleko do realizacji.
Co wiemy o inwestycji?
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że w ramach inwestycji zmodernizowane zostaną perony na stacjach i przystankach: Stryszawa, Lachowice, Lachowice Centrum, Kurów Suski, mijanka Hucisko, Pewel Wielka, Pewel Wielka Centrum, Pewel Mała i Żywiec Sporysz. Obiekty będą przygotowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Na linii pojawi się 35 kilometrów nowych torów i nowa sieć trakcyjna. Zaplanowano też remont 90 przepustów oraz 55 przejazdów kolejowo-drogowych w miejscowościach: Stryszawa, Lachowice, Hucisko, Jeleśnia i Żywcu.
Umowę, która obejmuje zaprojektowanie i wykonanie prac budowlanych na trasie Sucha Beskidzka – Żywiec w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka”, zrealizuje Firma Strabag Sp. z o.o. Przedsięwzięcie za ponad 360 mln zł netto zostanie sfinansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Prace mają się zakończyć z końcem 2025 roku. Inwestycja ma poprawić komfort podróżnych i jakość komunikacji kolejowej. Ułatwiony zostanie dojazd okolicznych mieszkańców z m.in. powiatów suskiego i żywieckiego do Krakowa, Bielsko-Białej i Katowic, a turyści będą mieć uatrakcyjnioną ofertę dojazdu w Beskid Żywiecki i pod Tatry.
Odrobinę historii
Przypomnijmy, linia Żywiec – Sucha Beskidzka jest częścią Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, która miała na celu połączenie już istniejących tras o przebiegu równoleżnikowym i stworzenie nieprzerwanego ciągu komunikacji kolejowej z zachodu na wschód terytorium Galicji. Jej budowa miała głównie cel militarny. Kolej miała również przyczynić się do zaktywizowania słabo rozwiniętych obszarów górskich.
Kolej powstała z inicjatywy Habsburgów, którzy zabiegali o tę inwestycję. Decyzja zapadła w 1881 roku na Dworze Cesarskim. Na budowie linii chcieli skorzystać Habsburgowie Żywieccy, arcyksiążęta Albrecht Fryderyk Rudolf von Habsburg i jego młodszy brat, Karol Ferdynand, którzy chcieli wykorzystać kolej do eksportu piwa ze słynnego już browaru żywieckiego oraz wyrobów metalowych z huty Węgierska Górka. Przekazanie placu budowy nastąpiło już 25 lipca 1882 roku, a więc 142 lata temu. Budowa całej linii miała trwać 2 lata i sześć miesięcy. Ruch osobowy na linii Żywiec – Zwardoń otwarto 3 listopada 1884 roku, a 15 listopada tego roku - ruch towarowy. Po otwarciu ruchu osobowego i towarowego na ostatnim odcinku: Żywiec – Sucha – Chabówka – Nowy Sącz w dniu 16 grudnia 1884 r., linia transwersalna była w ruchu na całej swej długości.
W latach 2002-2014 ze względu na brak remontów odcinek Żywiec – Sucha Beskidzka został znacznie uszkodzony. Na trasie od Suchej Beskidzkiej do dawnej stacji Hucisko (gdzie linia wznosi się na najwyższą wysokość – ok. 570 m n.p.m.) dopuszczalna prędkość wynosiła zaledwie 30 km/h, a dalej do Żywca – tylko 40 km/h. Z tego powodu w grudniu 2010 roku zawieszone zostały przewozy pasażerskie i wprowadzono Kolejową Komunikację Autobusową. O rewitalizację całego odcinka zabiegają osoby, które zawiązały Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka”. To w dużej mierze ich aktywność i argumentacja doprowadziły do przychylnego spojrzenia władz w Warszawie na potrzebę modernizacji tego ważnego połączenia. Od 9 stycznia 2015 roku wznowiono weekendowe połączenia lokalne na linii Żywiec-Sucha Beskidzka. Aktywiści maja nadzieję, że po zakończeniu prac pociąg Żywiec-Kraków będzie kursował codziennie.
fot. Andrzej Otrębski – Praca własna Wikimedia Common