wtorek, 9 lipca 2024 14:44, aktualizacja 3 miesiące temu

Jest decyzja w sprawie kontrowersyjnego węzła S7. Wojewoda przekazał dokumenty

Autor Antonina Sydor
Jest decyzja w sprawie kontrowersyjnego węzła S7. Wojewoda przekazał dokumenty

Po licznych perturbacjach na węźle Mistrzejowice, łączącym północną obwodnicę i drogę S7, będzie można usłyszeć na placu budowy warczenie maszyn. Jeżeli tylko wykonawcy znów nie natkną się na przeszkody, droga ekspresowa do Warszawy, Katowic i Rzeszowa zostanie otwarta dla podróżnych w połowie 2026 roku.

Szkopuł projektu

Węzeł Mistrzejowice miał przynieść ulgę kierowcom niecierpliwiącym się w pokaźnych korkach drogowych, przyspieszyć podróż do stolicy, połączyć się z siecią dróg miejskich, z ulicami Okulickiego, Łowińskiego oraz okolicami Szpitalu Rydygiera i w ten sposób tworzyć ring wokół Krakowa. Ten ambitny plan runął, kiedy w 2022 jeden z vlogerów, autor kanału "Autostrady Polska" opublikował film, w którym obnażał wady przygotowanego dla GDDKiA projektu. Zwizualizował on, że zaproponowane rozwiązanie wcale nie usprawni ruchu drogowego, a wręcz może stać się przyczyną licznych kolizji. Apel youtubera znalazł odzew i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad baczniej przyjrzała się prowadzonym pracom. Wnikliwa analiza rzeczywiście ukazała palącą potrzebę przeprojektowania dwóch łącznic węzła Mistrzejowice: łącznicy z S7 na S52 w kierunku z węzła Grębałów na S52 POK oraz łącznicy z S52 POK w kierunku węzła Grębałów na S7.

Węzeł Mistrzejowice/fot. Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie

Dłużące się chwile

Po zauważeniu błędu, prace na węźle Mistrzejowice natychmiast ustały. Na ich wznowienie GDDKiA musiała długo czekać... Wkrótce stało się oczywistym, że ring, nawet po przeprowadzeniu nieodzownych poprawek, nie ma szans się domknąć. Według pierwotnego planu samochody miały mknąć po węźle Mistrzejowice już w tym roku, jednakże wyczekiwanie zezwolenia na przeprowadzenie inwestycji drogowej ZRID znacząco obsunęło otwarcie drogi. Jedynie północna obwodnica i fragment S7 poza Krakowem, bez możliwości przejechania w stronę węzłów Grębałów, Nowa Huta, Przewóz czy Bieżanów mają być gotowe tego roku.

Wytęskniona decyzja

Nareszcie 8 lipca wpłynęło upragnione zezwolenie ZRID. Podczas briefingu prasowego wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar przekazał decyzje dyrektorowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciejowi Ostrowskiemu.

W marcu tego roku przy okazji innej inwestycji dopytywano mnie o kwestie węzła Mistrzejowice. Wszyscy mamy świadomość, jak ważną rolę dla Północnej Obwodnicy Krakowa odgrywa właśnie ten odcinek. Tak jak wówczas zapewniałem, służby Wojewody działają sprawnie i niezwłocznie po otrzymaniu postanowienia z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wydajemy decyzje zezwalające na realizację inwestycji drogowej w nowej odsłonie – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

Węzeł Mistrzejowice przejdzie więc gruntowną metamorfozę: drogi S7 oraz S52 zostaną połączone, co jest równoznaczne z domknięciem Północnej Obwodnicy Krakowa. Zadbano nie tylko o komfort kierowców, ale i o wygodę okolicznych mieszkańców. Ekrany akustyczne zostały przeprojektowane w ten sposób, by szumy i trabięnia nie były dla Nowohucian tak uciążliwe. Decyzja ta została uzupełniona o "Kontynuację projektowania i budowania drogi ekspresowej S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do Krakowa, odcinek węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków (z włączeniem do węzła „Nowa Huta”) w ramach zadania: Budowa drogi ekspresowej S7 Warszawa – Zastów – Kraków (do węzła „Igołomska”). Analiza była więc dogłębna, a naukowcy wzięli pod uwagę wiele aspektów- rok oczekiwania na decyzję nie był zmarnowany.

Węzeł Mistrzejowice/fot. Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie

Zakres robót w węźle Mistrzejowice obejmuje budowę drogi ekspresowej S52 od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice o długości około 12,50 km wraz z obiektami inżynierskimi, rozbudowę istniejącego węzła Modlnica, budowę węzłów Zielonki, Węgrzce i Batowice, budowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, budowę obwodu utrzymania drogowego wraz z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi oraz przebudowę istniejących dróg na bezkolizyjne z budowaną drogą ekspresową.

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka