Trwają przygotowania do budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). 8 sierpnia rozstrzygnięto dwa przetargi na opracowanie badań geologicznych i projektów budowlanych dla odcinków Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Wschód – Głogoczów.
Zadania realizować będą: Promost Consulting z Rzeszowa (odcinek Bulowice – Chocznia (11,5 km), wartość oferty: nieco ponad 23 mln zł) i Lafrenz Polska z Poznania (odcinek Kalwaria Wschód – Głogoczów (12 km), wartość oferty: blisko 30 mln zł).
W obu postępowaniach brało udział po 13 firm, a wybór zwycięzców oparto na ocenie nie tylko ceny, ale także doświadczenia i jakości proponowanych rozwiązań.
Co obejmą kontrakty?
Jeżeli nie wpłyną odwołania, wkrótce zostaną podpisane umowy. Zakres prac obejmuje m.in.:
- przygotowanie materiałów środowiskowych,
- wykonanie badań podłoża gruntowego,
- opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji ZRID,
- opracowanie projektu wykonawczego i organizacji ruchu.
Wnioski o decyzje ZRID dla wszystkich czterech odcinków BDI planowane są na 2027 rok.
Tysiące odwiertów w newralgicznych miejscach
Na całej trasie BDI przewidziano ponad 6,6 tys. odwiertów i ok. 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m, choć w niektórych miejscach sięgną nawet 30 m. Badania mają kluczowe znaczenie m.in. przy projektowaniu estakad i odcinków przebiegających przez tereny osuwiskowe.
Prace nad budową pozostałych odcinków BDI wystartowały już w kwietniu:
- Bielsko-Biała – Bulowice (16,9 km) – umowa na badania i projekt podpisana pod koniec czerwca z firmą Voessing, w sierpniu wykonano pierwsze odwierty.
- Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska – postępowanie w toku, po odwołaniach rozstrzygnięcie należy do Krajowej Izby Odwoławczej.
Beskidzka Droga Integracyjna (S52) to planowana droga ekspresowa o długości ponad 60 km, łącząca Bielsko-Białą z Głogoczowem. Trasa będzie miała 12 węzłów i zostanie poprowadzona nowym śladem w pobliżu obecnej DK52. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na ponad 8 mld zł, a realizacja została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 r. Obecna droga krajowa, w zależności od odcinka, przyjmuje ruch 13-20 tys. pojazdów dziennie. To jedna z najbardziej uczęszczanych dróg w kraju, łącząca ruch z południowego Śląska w kierunku Krakowa i Zakopanego.




