Posiadanie lokalu mieszkalnego czy nieruchomości komercyjnej pozwala na uzyskanie dodatkowego przychodu i wzmocnienie domowego budżetu. To dobry biznes i zabezpieczenie na przyszłość, jednak wiąże się z tym szereg obowiązków. Jakie to obowiązki i jak sobie z nimi poradzić, tak aby mieć jak największy zysk z wynajmu? Przeczytaj nasz krótki poradnik.
- Na czym polega zarządzanie nieruchomościami?
- Zalety współpracowania z zarządcą nieruchomości.
- Co powinno się znaleźć w umowie z zarządcą nieruchomości?
Na czym polega zarządzanie nieruchomościami?
Zarządca nieruchomości jest to osoba, która pośredniczy między właścicielem domu, mieszkania czy biurowca a wynajmującym. Zakres jej usług może obejmować:
- Nieruchomości mieszkaniowe – np. wspólnoty mieszkaniowe, apartamentowce, osiedla, kamienice.
- Nieruchomości prywatne – zarządzanie najmem mieszkań, kamienice czynszowe.
- Nieruchomości komercyjne – zarządzanie biurowcami, zarządzanie nieruchomościami komercyjnymi.
Jakie są zadania firmy zarządzającej daną nieruchomością?
- Dbanie o wygląd zewnętrzny i wewnętrzny budynku, jak i jego czystość,
- Bieżące sprawdzanie stanu technicznego budynku oraz podejmowanie decyzji o konserwacji i pracach remontowych,
- Zawieranie umów z firmami zewnętrznymi, np. firma sprzątająca, ogrodnicza,
- Pośrednictwo między właścicielem a wynajmującym,
- Dbanie o prawidłowy przepływ należności finansowych
i wiele innych.
Zalety współpracowania z zarządcą nieruchomości.
- Po pierwsze oddajemy swoją nieruchomość w bezpieczne ręce wykwalifikowanych specjalistów, posiadających doświadczenie i kompetentnych pracowników.
- Mamy pewność, że wszystkie potrzebne formalności będą załatwione w sposób zgodny z prawem.
- Nie musimy martwić się o sprawy księgowe, ponieważ firma zarządzająca nieruchomością powinna być na bieżąco z przepisami z księgowości.
Dobry zarządca nieruchomości, katowice sprawi, że Twój przychód pasywny będzie stale się zwiększał, a Ty nie będziesz musiał martwić się o procedury związane z wynajmem mieszkania czy biura.
Co powinno się znaleźć w umowie z zarządcą nieruchomości?
Umowa między właścicielem nieruchomości a zarządcą może być skonstruowana w różny sposób, ale zawsze musi zawierać wysokość pensji zarządcy lub sposób jej wyliczenia i dokładny zakres obowiązków oraz plan zarządzania budynkiem czy mieszkaniem.
Wyróżniamy 3 typy umów:
- podstawowy
- wynikowy
- inwestycyjny
Każdy z nich określa inny sposób wyliczania honorarium dla zarządcy nieruchomością.
Oddanie swojej nieruchomości w ręce zarządcy ma wiele zalet. Możemy mieć spokojną głowę, że wszelkie formalności zostaną dopełnione bez kosztu naszego czasu i nerwów. Możemy w pełni cieszyć się posiadaniem inwestycji i przychodem pasywnym.