piątek, 20 czerwca 2025 11:05, aktualizacja 4 godziny temu

Oleje do maszyn rolniczych – 4 błędy, których należy unikać

Autor Artykuł sponsorowany
Oleje do maszyn rolniczych – 4 błędy, których należy unikać

Czy wiesz, że właściwe smarowanie jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na trwałość i bezawaryjne działanie maszyn rolniczych? Współczesne ciągniki czy kombajny wymagają odpowiednio dobranych środków, które poradzą sobie zarówno w trakcie intensywnej eksploatacji, jak i w zmiennych warunkach pracy. Niestety, wiele awarii wciąż wynika z błędów związanych z eksploatacją i doborem olejów. O jakich pomyłkach mowa i jak ich uniknąć? Sprawdź!

1. Stosowanie niewłaściwego typu oleju

Nie każdy olej pasuje do każdej maszyny. To podstawowy, a zarazem najczęściej popełniany błąd. Układ hydrauliczny, silnik, skrzynia biegów czy przekładnie – każdy z tych podzespołów wymaga smarowania odpowiednim środkiem, o ściśle określonych parametrach lepkości, klasie jakości i dodatkach.

Przykład? Silnik wysokoprężny w nowoczesnym ciągniku z filtrem cząstek stałych wymaga zupełnie innego oleju niż starszy model bez zaawansowanej elektroniki. Właśnie dlatego należy zawsze kierować się specyfikacją producenta maszyny.

2. Łączenie olejów różnych producentów

Mieszanie olejów może wydawać się niegroźne, zwłaszcza w sytuacji awaryjnej, gdy np. kończy się zapas konkretnego preparatu. Jak się jednak okazuje, różne marki stosują odmienne bazy olejowe i pakiety dodatków, które nie zawsze są ze sobą kompatybilne. Efekt? Ryzyko spieniania oleju, utraty lepkości, a nawet przyspieszonego zużycia elementów smarowanych.

Najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie jednego, sprawdzonego produktu i unikanie doraźnego dolewania tego, co masz akurat pod ręką. Jakość i odpowiedni skład to podstawa, jeśli chodzi o oleje do maszyn rolniczych.

3. Zbyt rzadkie wymiany

Nawet najlepszy olej nie spełni swojej funkcji, jeśli będzie eksploatowany zbyt długo. Każdy środek – niezależnie od klasy jakości – ulega zużyciu. Może tracić lepkość, zmieniać pH i przestawać właściwie chronić podzespoły. Wbrew pozorom odwlekanie wymiary nie ma nic wspólnego z oszczędnością pieniędzy! To prosta droga do kosztownych awarii silnika, skrzyni biegów czy hydrauliki.

4. Zapominanie o filtrach

Ostatnim poważnym błędem jest wymiana oleju bez jednoczesnej wymiany filtrów. To właśnie te części są odpowiedzialne za zatrzymywanie zanieczyszczeń, ale z czasem, gdy są ignorowane, mogą stać się źródłem problemów. Mowa np. o ograniczeniu przepływu czy nawet przepuszczaniu zanieczyszczeń. W przypadku układów hydraulicznych czy przekładniowych równie ważne jest czyszczenie zbiorników i przewodów, szczególnie po awarii i wymianie uszczelnień.

Obserwuj nas w Google News

Finanse i Gospodarka - najnowsze informacje

Rozrywka