poniedziałek, 29 marca 2021 13:42

Docelowo cztery perony - Kraków Płaszów zmienia swoje oblicze

Autor Marzena Gitler
Docelowo cztery perony - Kraków Płaszów zmienia swoje oblicze

Wygodny dostęp do pociągów z czterech peronów, windy w szerszym przejściu podziemnym, nowe tory – tak zmienia się stacja Kraków Płaszów.

Na stacji Kraków Płaszów podróżni korzystają obecnie tylko z peronów nr 1 i nr 3. Przebudowywany jest peron nr 2. Rozpoczęła się również budowa nowego dodatkowego peronu nr 4. Wykonawca powiększa także przejście podziemne. W ramach prac powstają tu konstrukcje nowych, dużych wiat.

3 tysiące pali wzmocni teren

Roboty koncentrują się na wschodniej stronie stacji. Pracuje tam ciężki sprzęt, który wzmacnia teren. Maszyny muszą wbić w ziemię niemal 3 tys. betonowych pali, każdy o długości do 5 metrów.

Dodatkowe prace zapewnią lepsze warunki przejazdu pociągów. Powstaną tory kolejowe o wyższych niż dotychczas parametrach. Kompleksowa przebudowa stacji to także wymiana sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem. Na stacji zbudowane jest Lokalne Centrum Sterowania. Pomieszczenia wyposażone w nowoczesne systemy i urządzenia komputerowe będą miejscem, skąd prowadzony będzie ruchu pociągów.

Łatwe przesiadki, więcej połączeń

W październiku podróżni będą korzystać z bardziej funkcjonalnego peronu numer 2. Gotowy będzie dodatkowy peron numer 4 i powiększone przejście podziemne. Wówczas wykonawcy rozpoczną kolejny etap robót - przebudowę peronu numer 1.

Sprawną obsługę pociągów zapewni dobrze przygotowany układ torowy. Dodatkowe tory dla pociągów aglomeracyjnych pozwolą na uruchamianie większej liczby połączeń.  Na drugiej pod względem wielkości stacji w mieście będą łatwe przesiadki między połączeniami dalekobieżnymi, regionalnymi oraz komunikacją miejską.

Zmiany nie tylko w Płaszowie

Modernizacja stacji Kraków Płaszów prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. W ramach wartej przeszło 1 mld zł inwestycji PLK przygotowują sprawne podróże dalekobieżne i aglomeracyjne na terenie stolicy Małopolski.  W centrum miasta, na estakadach i nowych mostach kolejowych powstają dodatkowe tory. Dostęp do kolei zwiększy się dzięki dwóm nowym przystankom: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. Modernizacja torów i nowe systemy sterowania ruchem pozwolą rozdzielić ruch dalekobieżnych od aglomeracyjnego, a na części trasy pociągi przyspieszą do 160 km/h. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę.”

inf. PKP PLK, foto: Mateusz Łysik/Głos24

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka