czwartek, 27 maja 2021 08:55

Jak skutecznie zapobiegać żylakom?

Autor Artykuł partnera
Jak skutecznie zapobiegać żylakom?

Żylaki to powszechna dolegliwość, która nie jest jedynie defektem kosmetycznym, ale również może doprowadzić do przewlekłej niewydolności żylnej. Bóle nóg, obrzęk stóp, skurcze łydek, błękitne pajączki na nogach czy zgrubienia podskórne to typowe objawy żylaków, których można uniknąć. Jak zminimalizować ryzyko powstawania żylaków?

Racjonalna dieta i kontrola masy ciała

Każdy nadprogramowy kilogram ciała dodatkowo obciąża nogi, przyczyniając się do wzrostu ciśnienia w żyłach kończyn dolnych. Ryzyko powstawania żylaków wzrasta, gdy BMI wynosi powyżej 30. W profilaktyce żylaków należy utrzymywać prawidłową masę ciała, zrezygnować z wysoko przetworzonej żywności oraz uzupełnić dietę w błonnik. Najwięcej błonnika zawierają otręby, surowe i gotowane warzywa, orzechy, kasze, makarony razowe oraz rośliny strączkowe. Powinny stać się stałymi elementami codziennej diety.

Umiarkowana aktywność fizyczna

Praca mięśni ud i łydek silnie stymuluje krążenie żylne, co zapobiega powstawaniu obrzęków. Nie ma konieczności wykonywania obciążających ćwiczeń fizycznych przez wiele godzin. Wystarczy zaledwie kilkunastominutowy spacer każdego dnia, aby pobudzić do pracy „pompę mięśniową”. Dobroczynny wpływ na żyły ma również pływanie, jazda na rowerze, czy proste ćwiczenia. Osoby ze skłonnościami do powstawania żylaków powinny unikać silnego obciążania stóp poprzez np. podnoszenie ciężarów.

Odpowiednia garderoba

Chodzenie w butach na wysokich obcasach, noszenie obcisłych spodni, skarpet z ciasną gumką mogą zwiększać ryzyko powstawania żylaków. Najlepiej wybierać buty dopasowane do kształtu stopy z obcasem o wysokości 5 cm. Należy również unikać noszenia wyszczuplającej bielizny bardzo opinających brzuch. Zmiany na nogach w postaci pajączków są pierwszym sygnałem alarmowym. Wówczas warto zdecydować się na noszenie luźniejszych ubrań i zamienić tradycyjne rajstopy czy na specjalne rajstopy uciskające, które wspomagają naturalne krążenie krwi.

Zdrowie, codzienne nawyki

Siedzący tryb życia ma duży wpływ na powstawanie żylaków, szczególnie jeżeli praca zawodowa tego wymaga. Warto co jakiś czas wstać od biurka w celu rozprostowania kończyn i pobudzenia krążenia. W profilaktyce żylaków należy unikać zakładania nogi na nogę, co utrudnia odpływ krwi. Ponadto praca wymagająca długiego stania może mieć wpływ na powstawanie żylaków. Jeżeli nie mamy możliwości robienia przerw, warto od czasu do czasu stawać na piętach lub palcach, zrobić kilka kroków, czy poruszać palcami stóp. W trakcie odpoczynku, czytania czy oglądania telewizji zaleca się leżenie z wyprostowanymi nogami ułożonymi kilkanaście centymetrów powyżej serca. Wbrew pozorom, długie kąpiele w wannie nie przynoszą ulgi obolałym nogom, ponieważ ciepła woda zwalnia przepływ krwi i rozszerza naczynia krwionośne. Lepiej zdecydować się na prysznic, wykonując masaż na przemian ciepłą i chłodną wodą, dzięki czemu krążenie zostanie pobudzone.

Więcej informacji związanych z zapobieganiem oraz leczeniem żylaków znajduje się na stronie https://orawczyk.com/ - Klinika Leczenia Żył.

Zdrowie i Uroda

Zdrowie i Uroda - najnowsze informacje