piątek, 19 marca 2021 14:31

Jak uzyskać poprawę jakości powietrza bez lockdownu?

Autor Artykuł partnera
Jak uzyskać poprawę jakości powietrza bez lockdownu?

Analiza brukselskiej organizacji pozarządowej Transport &  Environment pokazuje, że wyjątkowo czyste powietrze, którego  doświadczyliśmy w europejskich miastach na początku pandemii Covid-19, w  czasie największych ograniczeń, może zostać z nami na stałe – T&E w  nowej publikacji opisuje, jak to zrobić. Badanie określające optymalne  scenariusze zmian pojawia się w chwili, gdy rządy przygotowują się do  wydania prawie 700 miliardów euro w unijnych funduszach odbudowy, z  których jedna trzecia jest przeznaczona na zielone inwestycje, w tym w  sektorze transportu. Wnioski z raportu mogą pomóc w projektowaniu  inwestycji w zrównoważoną mobilność w ramach Krajowych Planów Odbudowy.

Analiza pokazuje, że miasta mogą trwale obniżyć zanieczyszczenie  powietrza do poziomów notowanych podczas pierwszego lockdownu w 2020 bez  rewolucji. Skupiając się na wspieraniu i wzmacnianiu trendów już w  miastach widocznych – przechodzenia na pojazdy bezemisyjne, a także  zwiększania udziału pracy zdalnej, działając na rzecz dalszego rozwoju  ruchu rowerowego i pieszego oraz komunikacji miejskiej – jesteśmy w  stanie osiągnąć trwałą poprawę sytuacji. Wyjątkowo czyste powietrze z  czasu lockdownu może stać się nową normą. W opracowaniu przedstawiono  scenariusze utrzymania lepszej jakości powietrza dla 6 miast  europejskich – Berlina, Brukseli Budapesztu, Londynu, Madrytu i Paryża.

„Badanie nie obejmuje miasta z Polski między innymi ze względu na  brak wystarczająco precyzyjnych danych dotyczących ruchu drogowego oraz  poziomów zanieczyszczenia powietrza w pobliżu dróg. Mamy za mało stacji  pomiarowych o charakterze komunikacyjnym, co utrudnia określenie wpływu  transportu na zanieczyszczenie powietrza. Statystycznie większy jest w  naszym kraju wpływ emisji z innych źródeł, ale ograniczać musimy  wszystkie. Czeka nas dużo pracy przy termomodernizacji budynków i  wymianie źródeł ciepła. Jednak zmiany w naszej mobilności także  przyniosą ogromne korzyści, szczególnie w największych miastach. Nie  można odkładać tego wyzwania na później. Nie ma bezpiecznego dla zdrowia  poziomu zanieczyszczenia powietrza, dlatego musimy dążyć do tego, by  było ono czyste, a nie tylko trochę czystsze” – podkreśla Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręg Mazowiecki.

Raport T&E prezentuje gotowy zestaw działań, które pozwolą na  poprawę jakości powietrza w miastach: prace nad strefami czystego  transportu, reformy podatków na rzecz pojazdów bezemisyjnych,  rozwinięcie odpowiedniej infrastruktury ładowania i zapewnienie większej  przestrzeni publicznej dla pieszych, rowerzystów i transportu  publicznego. Autorzy wzywają jednocześnie UE do ogłoszenia daty  wycofania wszystkich pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi najpóźniej  do 2035 r. i zaostrzenia norm CO2 dla samochodów osobowych, dostawczych,  ciężarowych i autobusów do 2025 roku.

“Wnioski z raportu są uniwersalne i dotyczą również miast w  Polsce. Aby poprawić jakość powietrza w naszych miastach należy  prowadzić wiele działań równocześnie - promować ruch pieszy i rowerowy,  telepracę i transport publiczny. Jednak bezsprzecznie najważniejsze jest  zastąpienie samochodów z silnikami spalinowymi pojazdami  zeroemisyjnymi. Należy zacząć od najbardziej emisyjnych pojazdów oraz  tych, które po mieście poruszają się najwięcej - jak autobusy, taksówki  czy samochody dostawcze. Poprawa jakości powietrza jest możliwa" – podsumowuje Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Szacuje się, że zanieczyszczenie powietrza jest przyczyną około 379  000 przedwczesnych zgonów w UE każdego roku. W Polsce liczbę  przedwczesnych zgonów z tego powodu szacuje się na ok 93 000 osób.  Dodatkowo naukowcy ostrzegają, że osoby mieszkające w zanieczyszczonych  miastach są prawdopodobnie bardziej narażone na cięższy przebieg  Covid-19. Podczas pandemii w Brukseli, Londynie, Madrycie i Paryżu  odnotowano gwałtowny spadek zanieczyszczenia komunikacyjnego dwutlenkiem  azotu (NO2) o odpowiednio 43%, 54%, 71% i 76%. Zanieczyszczenie w  Paryżu osiągnęło najniższy poziom od 40 lat, a mieszkańcy Mediolanu znów  wyraźnie widzieli pobliskie Alpy. Utrzymanie tej zmiany pozwoli na  uratowanie życia tysięcy osób i oszczędzi gospodarce miliardów euro  kosztów związanych z rekompensowaniem wpływu zanieczyszczenia na życie i  zdrowie Europejek i Europejczyków.

Ekologia - najnowsze informacje