poniedziałek, 15 stycznia 2024 07:21

Jak walczyć z chandrą nie tylko w Blue Monday? Psycholog podpowiada

Autor Mirosław Haładyj
Jak walczyć z chandrą nie tylko w Blue Monday? Psycholog podpowiada

Blue Monday – tak nazywa się najbardziej depresyjny dzień. Jego nazwę można tłumaczyć jako „Smutny poniedziałek” i zawdzięczamy ją Cliffowi Arnall’owi, który termin „Blue Monday” wprowadził w 2004 r. Brytyjski psycholog na podstawie opracowanego przez siebie wzoru matematycznego określił najgorszy dzień roku.

Spadek nastroju i samopoczucia, który dotyka nas na przełomie roku jest dostrzegalny. A kiedy zimowa chandra staje się niebezpieczna? Czy są sposoby, żeby polepszyć swoje samopoczucie? W którym momencie udać się do specjalisty? Aby uzyskać odpowiedzi na te pytania zobaczcie naszą rozmowę z panią psycholog Urszulą Węgrzyk.

Nie ma Blue Monday jest zimowa depresja

Termin zaproponowany przez Arnalla przyjął się i został szeroko rozpropagowany. I o ile można dyskutować na temat  metodologii jego algorytmu, o tyle nie ulega wątpliwości, że czynniki, które wziął po uwagę naukowiec, naprawdę sprawiają, że na przełomie roku możemy czuć się smutni i przygnębieni, a nawet popaść w depresję. Do takiego stanu rzeczy przyczyniają m.in.: krótki dzień i związane z nim niskie nasłonecznienie, a dodatkowo chmury i opady,  czy świadomość niedotrzymania postanowień noworocznych. Arnall wziął pod uwagę również czas, w którym na Zachodzie kończą się terminy spłaty kredytów związanych z zakupami świątecznymi.

Blue Monday na zlecenie

Algorytm Arnalla, a dokładniej zmienne użyte przy jego wyliczaniu od początku budziły wiele kontrowersji a nawet kpin. Jeden z jego oponentów nazwał nawet wzór wyznaczający Blue Monday, „farsą”, która zawiera „bezsensowne pomiary”. Po licznych naciskach, również sam autor wzoru na najbardziej depresyjny dzień w roku przyznał, że jego metoda opiera się na absurdalnych i nieraz niemierzalnych zmiennych i jest w istocie bzdurą.

Brytyjski psycholog ujawnił również, że pomysł na wzór powstał na prośbę agencji reklamowej Porter Novelli pracującej na zlecenie biura podróży Sky Travel. Otóż jej pracownicy chcieli, aby powstał algorytm na obliczenie dnia i miesiąca w którym najlepiej będzie rezerwować turystyczne wycieczki i wyjazdy, co pomoże im w sprzedaży usług. Zagraniczne wyjazdy do egzotycznych krajów jawiły się jako ucieczka od „szarej”, przygnębiającej rzeczywistości. Warto dodać, że za swój algorytm Arnall zainkasował pokaźną sumkę wynagrodzenia.

Zdrowie i Uroda

Zdrowie i Uroda - najnowsze informacje

Rozrywka