Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 Żywiec – Sucha Beskidzka: jest decyzja środowiskowa!
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach początkiem października 2018 roku wydał decyzję środowiskową dla przedsięwzięcia „Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka”. Jak poinformował, nie ma konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko. Postępowanie dowodowe w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ww. przedsięwzięcia zostało zakończone.
Tym samym Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach dała przyzwolenie na realizację inwestycji, od lat wyczekiwanej przez mieszkańców regionu.
– Zostało wydane postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o braku potrzeby sporządzania raportu oddziaływania na środowisko przyszłej inwestycji. Bardzo nas ucieszyła ta decyzja. Pozwala ona zaoszczędzić sporo czasu i właściwie daje zielone światło do samej inwestycji – mówi Hubert Maślanka ze Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”.
Postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o braku potrzeby sporządzania raportu oddziaływania na środowisko to kolejny etap na drodze do rewitalizacji linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka.
– Decyzję o braku konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko oraz zakończeniu postępowania dowodowego dla przedsięwzięcia pn.: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka” przyjęliśmy z zadowoleniem. Wydanie decyzji przez RDOŚ było odkładane, jednak na bieżąco monitorowaliśmy sytuację, aby proces opracowywania Studium Wykonalności nie został opóźniony. Można powiedzieć, że kolejny etap za nami i wszystko do tej pory przebiega zgodnie z założeniami – mówi Piotr Jodłowiec ze Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”.
Teraz potrzebne są pieniądze
W tym momencie najważniejsze jest pozyskanie środków finansowych. I to niestety całkiem sporo. Według przeprowadzonej analizy finansowej zadanie będzie kosztowało około 200 mln zł.
– Studium Wykonalności wskazało na kilka wariantów inwestycji. PKP PLK S.A. wybrało wariant optymalny, który przy zaangażowaniu relatywnie niewielkich środków pozwoli stworzyć najlepsze paramenty. W ramach wariantu, wartego 200 mln zł, linia uzyska nowe tory, stacje i przystanki otrzymają nową infrastrukturę, odbudowana zostanie mijanka w Hucisku i przede wszystkim znacznie zostanie podniesiona prędkość. Środki będziemy chcieli wyasygnować ze środków unijnych, będących w dyspozycji rządu lub regionów – wyjaśnia Hubert Maślanka ze Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”.
– Jako że linia łączy dwa województwa, środki finansowe na rewitalizację linii powinny zastać zabezpieczone zarówno w budżecie województwa śląskiego, jak i małopolskiego. Oba województwa na wniosek Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”, w opracowanych projektach infrastrukturalnych na lata 2021-2027, tę inwestycję uwzględniły. Linia na nasz wniosek została wpisana do planów transportowych Ministerstwa Infrastruktury, więc finansowanie z budżetu centralnego także jest możliwe – dodaje Piotr Jodłowiec.
Linia Żywiec – Sucha Beskidzka na nowo zaczęła „żyć”
O jej gruntowny remont od 2012 roku zabiega Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka”. To właśnie dzięki zaangażowaniu związanych z nim osób udało się odsunąć groźbę całkowitej likwidacji tej linii, a co więcej – sprawić, by na nowo zaczęła żyć. Kursują po niej pociągi, z których korzystają mieszkańcy i turyści, między innymi jadący z Bydgoszczy do Zakopanego przez Żywiec. Widać, że jest spore zapotrzebowanie na połączenia kolejowe, przebiegające właśnie wspomnianym odcinkiem linii nr 97.
Niestety, stan techniczny linii, podobnie jak i wielu innych na Podbeskidziu, pozostawia wiele do życzenia. Modernizacji dłużej odkładać już nie wolno.
Jest szansa na połączenie z Bratysławą
Dlaczego gruntowny remont linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka jest tak ważny? Jakie szanse dla regionu można upatrywać w rewitalizacji tej linii?
– Rewitalizacja linii Żywiec – Sucha Beskidzka ma znaczenie kluczowe dla rozwoju regionu poprzez poprawę dostępności turystycznej oraz zwiększenie mobilności mieszkańców. Gwarantuje rozwój nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego opartego na szybkich połączeniach kolejowych uzupełnianych transportem drogowym na zasadzie integracji – tłumaczy Piotr Jodłowiec ze Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”.
Remont linii może poprawić potencjał turystyczny regionu.
– Żywiecczyzna silnie związana z Zachodnią Małopolską potrzebuje większej integracji. Jednym z jej elementów musi być nowoczesny transport – podkreśla Hubert Maślanka. – Ogromny potencjał turystyczny Beskidu Żywieckiego oraz Beskidu Małego jest dziś poważnie ograniczony przez niewielką dostępność. Remont linii może ten stan zmienić – dodaje.
Linia kolejowa Żywiec – Sucha Beskidzka ma przede wszystkim znaczenie ponadlokalne.
– Jest ważnym szlakiem łączącym Górny Śląsk z Podhalem, ale również w kontekście transgranicznym dostrzegamy jej potencjał. Nawiązaliśmy kontakt ze słowackim ministerstwem transportu, które wyraża zainteresowanie uruchomieniem połączenia Bratysławy z Krakowem przez Żywiec – Suchą Beskidzką, niemniej uzależnia to od remontu torów – zaznacza Hubert Maślanka ze Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”.
Do rewitalizacji linii coraz bliżej. Wszyscy mocno trzymamy kciuki z nadzieją, że już niedługo będzie można przejechać po nowych torach. Choć wiadomo – pracy jeszcze sporo.
Anna Piątkowska-Borek
fot. M. Ryś / Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka”