wtorek, 16 października 2018 09:26, aktualizacja 7 lat temu

Jest zielone światło, potrzeba jeszcze pieniędzy. Rewitalizacja linii Żywiec – Sucha Beskidzka coraz bliżej

Autor Anna Piątkowska-Borek
Jest zielone światło, potrzeba jeszcze pieniędzy. Rewitalizacja linii Żywiec – Sucha Beskidzka coraz bliżej

Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 Żywiec – Sucha Beskidzka: jest decyzja środowiskowa!

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach początkiem października 2018 roku wydał decyzję środowiskową dla przedsięwzięcia „Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka”. Jak poinformował, nie ma konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko. Postępowanie dowodowe w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ww. przedsięwzięcia zostało zakończone.

Tym samym Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach dała przyzwolenie na realizację inwestycji, od lat wyczekiwanej przez mieszkańców regionu.

Zostało wydane postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o braku potrzeby sporządzania raportu oddziaływania na środowisko przyszłej inwestycji. Bardzo nas ucieszyła ta decyzja. Pozwala ona zaoszczędzić sporo czasu i właściwie daje zielone światło do samej inwestycji – mówi Hubert Maślanka ze Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”.

Postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o braku potrzeby sporządzania raportu oddziaływania na środowisko to kolejny etap na drodze do rewitalizacji linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka.

Decyzję o braku konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko oraz zakończeniu postępowania dowodowego dla przedsięwzięcia pn.: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka” przyjęliśmy z zadowoleniem. Wydanie decyzji przez RDOŚ było odkładane, jednak na bieżąco monitorowaliśmy sytuację, aby proces opracowywania Studium Wykonalności nie został opóźniony. Można powiedzieć, że kolejny etap za nami i wszystko do tej pory przebiega zgodnie z założeniami – mówi Piotr Jodłowiec ze Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”.

Teraz potrzebne są pieniądze

W tym momencie najważniejsze jest pozyskanie środków finansowych. I to niestety całkiem sporo. Według przeprowadzonej analizy finansowej zadanie będzie kosztowało około 200 mln zł.

Studium Wykonalności wskazało na kilka wariantów inwestycji. PKP PLK S.A. wybrało wariant optymalny, który przy zaangażowaniu relatywnie niewielkich środków pozwoli stworzyć najlepsze paramenty. W ramach wariantu, wartego 200 mln zł, linia uzyska nowe tory, stacje i przystanki otrzymają nową infrastrukturę, odbudowana zostanie mijanka w Hucisku i przede wszystkim znacznie zostanie podniesiona prędkość. Środki będziemy chcieli wyasygnować ze środków unijnych, będących w dyspozycji rządu lub regionów – wyjaśnia Hubert Maślanka ze Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”.

Jako że linia łączy dwa województwa, środki finansowe na rewitalizację linii powinny zastać zabezpieczone zarówno w budżecie województwa śląskiego, jak i małopolskiego. Oba województwa na wniosek Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”, w opracowanych projektach infrastrukturalnych na lata 2021-2027, tę inwestycję uwzględniły. Linia na nasz wniosek została wpisana do planów transportowych Ministerstwa Infrastruktury, więc finansowanie z budżetu centralnego także jest możliwe – dodaje Piotr Jodłowiec.

Linia Żywiec – Sucha Beskidzka na nowo zaczęła „żyć”

O jej gruntowny remont od 2012 roku zabiega Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka”. To właśnie dzięki zaangażowaniu związanych z nim osób udało się odsunąć groźbę całkowitej likwidacji tej linii, a co więcej – sprawić, by na nowo zaczęła żyć. Kursują po niej pociągi, z których korzystają mieszkańcy i turyści, między innymi jadący z Bydgoszczy do Zakopanego przez Żywiec. Widać, że jest spore zapotrzebowanie na połączenia kolejowe, przebiegające właśnie wspomnianym odcinkiem linii nr 97.

Niestety, stan techniczny linii, podobnie jak i wielu innych na Podbeskidziu, pozostawia wiele do życzenia. Modernizacji dłużej odkładać już nie wolno.

Jest szansa na połączenie z Bratysławą

Dlaczego gruntowny remont linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka jest tak ważny? Jakie szanse dla regionu można upatrywać w rewitalizacji tej linii?

Rewitalizacja linii Żywiec – Sucha Beskidzka ma znaczenie kluczowe dla rozwoju regionu poprzez poprawę dostępności turystycznej oraz zwiększenie mobilności mieszkańców. Gwarantuje rozwój nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego opartego na szybkich połączeniach kolejowych uzupełnianych transportem drogowym na zasadzie integracji – tłumaczy Piotr Jodłowiec ze Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”.

Remont linii może poprawić potencjał turystyczny regionu.

Żywiecczyzna silnie związana z Zachodnią Małopolską potrzebuje większej integracji. Jednym z jej elementów musi być nowoczesny transport – podkreśla Hubert Maślanka. – Ogromny potencjał turystyczny Beskidu Żywieckiego oraz Beskidu Małego jest dziś poważnie ograniczony przez niewielką dostępność. Remont linii może ten stan zmienić – dodaje.

Linia kolejowa Żywiec – Sucha Beskidzka ma przede wszystkim znaczenie ponadlokalne.

Jest ważnym szlakiem łączącym Górny Śląsk z Podhalem, ale również w kontekście transgranicznym dostrzegamy jej potencjał. Nawiązaliśmy kontakt ze słowackim ministerstwem transportu, które wyraża zainteresowanie uruchomieniem połączenia Bratysławy z Krakowem przez Żywiec – Suchą Beskidzką, niemniej uzależnia to od remontu torów – zaznacza Hubert Maślanka ze Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”.

Do rewitalizacji linii coraz bliżej. Wszyscy mocno trzymamy kciuki z nadzieją, że już niedługo będzie można przejechać po nowych torach. Choć wiadomo – pracy jeszcze sporo.

Anna Piątkowska-Borek
fot. M. Ryś / Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka”

Obserwuj nas w Google News

Żywiec - najnowsze informacje

Rozrywka