Niezwykła gratka dla fanów historii. Dzisiaj (2 lipca) po raz pierwszy w historii Krakowskiej Linii Muzealnej będą kursowały składy zabytkowych tramwajów składające się z wagonów typu N. Zostały one wypożyczone z Warszawy i Poznania i będą kursować na trasie 23 (Borek Fałęcki - Nowy Bieżanów). Okazja do przejechania się zabytkowym tramwajem może się długo nie powtórzyć.
Zabytkowe tramwaje wyjadą na trasę linii 23 już o godzinie 11:00 i będą kursować do 17:00 na trasie Borek Fałęcki - Nowy Bieżanów. Na tory wyjedzie również linia nr 0, w ramach której pojawią się wagony 102Na+102NaD. Organizatorzy zapewniają, że jest to unikatowe wydarzenie, które prędko się nie powtórzy.
Przypomnijmy, dzisiejszy wyjazd zabytkowych tramwajów jest możliwy dzięki współpracy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie z MPK w Poznaniu i Tramwajami Warszawskimi, które zdecydowały się wymienić na okres wakacyjny swoimi historycznymi pojazdami. Dzięki temu do Krakowa trafił zabytkowy poznański tramwaj doczepny ND. Ten typ wagonów został wyprodukowany przez Sanocką Fabrykę Wagonów i były to pierwsze wagony generacji N dostarczone do Poznania w 1951 r.. Z kolei z Krakowa wyjechał do Poznania wagon doczepny KSW z lat 40-tych XX wieku, który został odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie (przypomnijmy, że to już kolejna wymiana historycznych tramwajów z tym miastem – w ubiegłym roku do Krakowa trafił poznański wagon 102N, a do Poznania krakowski 4N).
W tym roku MPK SA w Krakowie rozpoczęło współpracę także z Warszawą. W efekcie po raz pierwszy dojdzie do wymiany zabytkowych wagonów między krakowskim przewoźnikiem a Tramwajami Warszawskimi. Do Warszawy wyjechał wagon SN4. To jeden z kilku wagonów, które trafiły do Krakowa z Eberswalde w 1941 r. W zamian za ten wagon do MPK SA w Krakowie został dostarczony zabytkowy warszawski wagon N. Jest to wagon z ciekawą historią – stacjonował bowiem w trzech polskich miastach. Od 1949 roku kursował w Warszawie, od 1967 służył w Szczecinie, a w 1995 r. został wyremontowany przez Miejski Zakład Napraw Tramwajów w Krakowie, by znów trafić do Warszawy. Tam od 2002 r. obsługuje linię turystyczną T.
Współpraca MPK w Krakowie z przewoźnikami w Poznaniu i Warszawie ma na celu promocję historii pojazdów komunikacji miejskiej w Polsce. Wagony, którymi wymieniły się te trzy miasta, przez cały okres tegorocznych wakacji będą kursować na sezonowych liniach historycznych. Przejazd zabytkowymi pojazdami to nie tylko możliwość przekonania się jak wglądał miejski transport zbiorowy kilkadziesiąt lat temu, ale także znakomita okazja do zwiedzania Krakowa. W tym roku sezon Krakowskiej Linii Muzealnej zapowiada się niezwykle ciekawie także pod względem tras, po których będą kursować historyczne.
Opłata za przejazd Krakowską Linią Muzealną odbywa się na podstawie obowiązującej taryfy biletowej. Tym, co jest jednak unikatowe, to fakt, że obsługę konduktorską w pojazdach zabytkowych zapewnia Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych, a każdy z pasażerów otrzymuje specjalny pamiątkowy bilet.
Fot. Patryk Trzaska/Głos24