Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie wzbogacił swoją flotę o sześć nowoczesnych rowerów cargo. Zakup został zrealizowany w ramach unijnego projektu metaCCAZE, którego celem jest wdrażanie inteligentnych i bezemisyjnych rozwiązań transportowych w europejskich miastach.
Oficjalna premiera nowych pojazdów miała miejsce 27 kwietnia, w trakcie obchodów Dnia Ziemi. To właśnie wtedy mieszkańcy Krakowa mogli po raz pierwszy zobaczyć rowery cargo, które już wkrótce staną się elementem miejskiej infrastruktury transportowej.
Od lekkich przesyłek po cięższe ładunki
ZTP w Krakowie pozyskał w ramach projektu dwa trójkołowe rowery cargo, zaprojektowane z myślą o przewozie większych i cięższych ładunków, oraz cztery dwukołowe jednoślady, idealne do dostarczania mniejszych przesyłek. Wszystkie pojazdy będą częścią planowanego multimodalnego hubu transportowego w okolicach Hali Targowej.
W najbliższych miesiącach planowane jest uruchomienie nowoczesnego węzła przeładunkowego dla rowerów cargo w rejonie ul. Miodowej i wiaduktu kolejowego. Stacja ta stanie się sercem systemu, który ma ułatwić realizację cichych, ekologicznych dostaw w obrębie Drugiej Obwodnicy.
Nowy system będzie zarządzany przy użyciu zaawansowanych narzędzi IT i wspomagany przez algorytmy sztucznej inteligencji. Równolegle prowadzone będą analizy danych, które pozwolą zoptymalizować funkcjonowanie sieci dostawczej, skalę operacji oraz przyszłe wdrożenia kolejnych rozwiązań logistycznych.
Czym jest metaCCAZE?
Projekt metaCCAZE to czteroletnia inicjatywa Unii Europejskiej, której celem jest wspieranie inteligentnych, bezemisyjnych rozwiązań transportowych w miastach. Program zakłada testowanie innowacyjnych rozwiązań w czterech miastach pionierskich: Amsterdamie, Monachium, Limassol i Tampere. Następnie najlepsze praktyki będą wdrażane w sześciu miastach partnerskich – w tym w Krakowie.
Nowe rowery cargo to kolejny krok Krakowa w stronę zrównoważonej mobilności i ograniczania emisji w centrum miasta. Dzięki unijnemu wsparciu i innowacyjnym technologiom Kraków może stać się przykładem dla innych europejskich metropolii w zakresie ekologicznej logistyki miejskiej.
Fot: ZTP