Na ulicach Krakowa można wynajmować rowery elektryczne.
Przy okazji obchodów Dnia Ziemi prywatna firma uruchomiła nowy i bezpieczny środek transportu miejskiego.
– W związku z wejściem na krakowski rynek pierwszego komercyjnego roweru elektrycznego, nasze miasto w tym roku będzie posiadało szereg usług dla mieszkańców w zakresie mikromobilności. Do dyspozycji będą komercyjne wypożyczalnie rowerów i hulajnóg elektrycznych, a także miejska wypożyczalnia długoterminowa z rowerami elektrycznymi i zwykłymi. Dodatkowo rozwiniemy, w oparciu o kolejne parkingi Park+Ride, funkcjonowanie systemu roweru parkingowego
– zaznacza Magda Rutkowska, zastępca dyrektora ds. rozwoju w Zarządzie Transportu Publicznego w Krakowie.
Rowery elektryczne firmy Bolt zaprojektowane zostały przede wszystkim z myślą o bezpieczeństwie użytkowników. Solidne hamulce bębnowe, zamontowane na przednich i tylnych kołach pozwolą kontrolować prędkość. Odporne na przebicia opony pneumatyczne są bardziej trwałe i pozwolą zachować lepszą przyczepność podczas jazdy. Rowery elektryczne mogą osiągnąć prędkość do 20 km/h.
Każdy rower jest również wyposażony w funkcjonalny ekran, na którym użytkownik może sprawdzać informacje o aktualnej prędkości, poziomie naładowania roweru, a także strefach prędkości. Dla użytkowników przydatna będzie funkcja ładowania telefonu za pomocą bezprzewodowej ładowarki, umieszczonej wygodnie na kierownicy. Ponadto rowery elektryczne posiadają wysoko-precyzyjny nadajnik GPS, dzięki któremu użytkownicy łatwo znajdą rower na ulicy.
Wprowadzany model roweru elektrycznego ma długą żywotność wynoszącą nawet 5 lat, co sprawia, że jest on rzeczywiście ekologiczny. Ponadto rowery te zostały wyprodukowane z aluminium nadającego się w 100 proc. do recyklingu. Natomiast zastosowanie w rowerze wymiennej baterii, która wytrzyma dystans do 90 km, obniża ogólny ślad węglowy rowerów, które nie muszą być często przewożone do magazynu w celu ładowania.
– Cieszymy się, że przy okazji tegorocznego Dnia Ziemi możemy uruchomić rowery elektryczne aż w trzech polskich miastach. W ten sposób zapewnimy ich mieszkańcom nową opcję poruszania się po mieście szybko, wygodnie i w sposób nieszkodliwy dla środowiska. To nasz kolejny krok w promowaniu rezygnacji z poruszania się prywatnymi samochodami na rzecz bezemisyjnych środków transportu, co przyczyni się także do poprawy jakości powietrza w miastach i zmniejszenia zatłoczenia na ulicach
– mówi Valerii Romanov, Bolt Rentals Country Manager w Polsce.
Jak jeździć bezpiecznie i zgodnie z przepisami. Oto kilka porad, jak prawidłowo korzystać z roweru elektrycznego:
- kierujący rowerem jest zobowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić
- w przypadku ścieżek połączonych z chodnikiem, to kierujący rowerem jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym
- warunkowo rowerzyści mogą poruszać się chodnikami. Jeśli szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów
- gdy warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), może on jechać po chodnikach lub drogach dla pieszych, ale jest zobowiązany jechać powoli i zachować szczególną ostrożność, jak również ustępować miejsca pieszym. Co więcej, rowerzysta musi jechać z prędkością zbliżoną do prędkości z jaką poruszają się piesi
- rower można parkować jedynie w miejscach do tego wyznaczonych, a gdy takowego nie ma, to jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi. W sytuacji, gdy najbliższy stojak rowerowy jest przepełniony, zachęcamy jednak poszukać innego w okolicy.
Inf. i foto: UMK (Fot. Bogusław Świerzowski)