W czwartek, 26 czerwca, mieszkańcy Krakowa byli świadkami imponującej operacji inżynieryjnej, podczas której z barki unoszono stalowe segmenty przyszłej kładki Kazimierz–Ludwinów.
Elementy te, które przypłynęły Wisłą z Zabłocia, zostały podniesione w celu połączenia pomostów konstrukcji, mającej scalić brzegi rzeki od strony Kazimierza i Ludwinowa.
- Zobacz też:

Transport i montaż kluczowych elementów
Pierwszy z dwóch głównych stalowych łuków, ważących kilkadziesiąt ton, dotarł na miejsce budowy w godzinach przedpołudniowych. Kolejny, bliźniaczy segment, zgodnie z planem, zostanie dostarczony oraz zamontowany w najbliższych dniach, co umożliwi przystąpienie do finalnego łączenia przęseł.
Postępują prace przy budowie Kładki Kazimierz-Ludwinów 🙌👷♀️
Opublikowany przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie Czwartek, 26 czerwca 2025
Nocne spawanie i warunki techniczne
Najważniejszy etap prac, polegający na trwałym zespoleniu konstrukcji, zaplanowano na noc z piątku na sobotę. Realizacja tego zadania będzie możliwa wyłącznie w przypadku wystąpienia odpowiednich warunków atmosferycznych, przede wszystkim zapewniających właściwą temperaturę, która jest kluczowa dla jakości spoin. Po zakończeniu tej operacji kładka po raz pierwszy fizycznie połączy oba brzegi Wisły.
— To, co możemy teraz zaobserwować to podnoszenie segmentów z wody, dokładnie z barki. Te segmenty, które przypłynęły do nas z Zabłocia mają połączyć pomosty kładki po obu stronach Wisły, po stronie Kazimierza i po stronie Ludwinowa. To, co istotne to to, że spawanie tych segmentów nastąpi najprawdopodobniej z piątku na sobotę, a całość operacji łączenia pomostów ma potrwać kilka dni.
- mówi rzecznik ZIM Daria Staniszewska.
Dalsza część artykułu pod galerią zdjęć



Parametry techniczne nowej przeprawy
Kładka Kazimierz–Ludwinów, przeznaczona dla pieszych i rowerzystów, będzie miała około 130 metrów długości i prawie 14 metrów szerokości. Jej konstrukcja obejmuje trzy powiązane ze sobą elementy: dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności, które zostaną zamocowane w żelbetowych przyczółkach, oraz środkowy pomost widokowy, z którego będzie można podziwiać panoramę miasta. Przeprawa połączy bulwar Inflancki – na odcinku między ulicami Skawińską i Wietora – z bulwarem Wołyńskim, w rejonie ulicy Ludwinowskiej.
Wartość inwestycji i harmonogram realizacji
Budowa kładki jest realizowana w ramach inwestycji o wartości około 114 milionów złotych, z czego 65 milionów stanowi dofinansowanie przyznane w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Zakończenie kontraktu, zgodnie z obowiązującym harmonogramem, planowane jest na połowę 2026 roku, co oznacza, że już za nieco ponad rok nowoczesna przeprawa stanie się istotnym elementem infrastruktury miejskiej Krakowa.
Fot: Krystian Kwiecień / Głos24