Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IBM-Podbeskidzie przebuduje układ drogowy na DK7 w Libertowie. Koszt prac to prawie 150 milionów zł. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. przejazd pod drogą krajową i trzy kładki dla pieszych. Główne cele inwestycji to poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości Zakopianki w sąsiedztwie Krakowa.
– Droga krajowa nr 7, czyli popularna „Zakopianka” na odcinku na południe od Krakowa wyczerpuje swoje możliwości techniczne. Liczba pojazdów stale się zwiększa i musimy nadążać za tą zmieniającą się rzeczywistością. Dlatego przystępujemy do prac, które zwiększą możliwości tej drogi – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Krajowa Izba Odwoławcza zabrała głos
Najkorzystniejsza oferta została wybrana 11 lipca. Jeden z pozostałych wykonawców odwołał się od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej. To wymusiło wstrzymanie działań zmierzających do podpisania umowy.
W sierpniu wykonawca wycofał swoje odwołanie, co pozwoliło Izbie umorzyć postępowanie. Dzięki temu umowa z Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym IBM-Podbeskidzie została podpisana.
Kompleksowa przebudowa
W ramach inwestycji zlikwidowane zostanie skrzyżowanie Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z DK7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod Zakopianką wybudowany zostanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Zostanie on zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania zbudowana zostanie kładkę, która zastąpi przejście dla pieszych.
Zostaną również zlikwidowane skręty w prawo z Zakopianki, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a odcięte drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do Zakopianki. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych wybudowana zostanie kładka.
Zmiany nie tylko na DK7
Wzdłuż Zakopianki poprawiona i uzupełniona zostanie sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Poszerzona zostanie droga łącznikowa po wschodniej stronie trasy w Libertowie i wjazdy na posesje. Powstaną również dwa ronda. Pierwsze na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do Zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod Zakopianką.
Poza dwiema wspomnianymi kładkami wybudowana zostanie jeszcze trzecia, w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
W ramach inwestycji zostaną wybudowane także ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.
Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych). Prace powinny się zakończyć w połowie 2027 roku.
Inwestycja jest finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.
inf./fot. GDDKiA