Po 25 latach od zawieszenia przewozów pasażerskich linia kolejowa nr 115 Tarnów–Szczucin może zostać ponownie uruchomiona. Rząd zapowiada ogłoszenie przetargu na projekt i rewitalizację trasy, a pierwsze pociągi mają wrócić na odcinek Tarnów–Żabno w 2027 roku.
Wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz ogłosił, że w ruszy przetarg na zaprojektowanie i modernizację linii kolejowej nr 115. Jak podkreślił, rozmowy na ten temat prowadzone były z PKP oraz ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem.
W pierwszym etapie planowane jest przywrócenie ruchu na odcinku Tarnów–Żabno. Całkowita odbudowa trasy do Szczucina miałaby zostać zakończona do 2029 roku. Według deklaracji rządu, odcinek do Żabna – wymagający mniejszych nakładów – mógłby zostać oddany do użytku już w 2027 roku.
Koszty i zakres inwestycji
Szacunkowy koszt przywrócenia pełnej funkcjonalności linii Tarnów–Szczucin to około 500 mln zł. Na odcinku Tarnów–Żabno prace mają objąć przebudowę torów, obiektów inżynieryjnych, peronów, dojść oraz modernizację infrastruktury energetycznej i systemów sterowania ruchem. Fragment Żabno–Szczucin wymaga gruntownej odbudowy z uwagi na obecny stan techniczny.
Regularne przewozy pasażerskie na „Szczucince” zawieszono w 2000 roku, a ruch towarowy w 2006 roku. Obecnie pociągi sporadycznie kursują jedynie na odcinku Tarnów–Żabno.
Krótka historia linii Tarnów–Szczucin
Linia kolejowa nr 115 została oddana do użytku w 1906 roku. W okresie swojej największej aktywności obsługiwała m.in. dojazdy pracowników do zakładów przemysłowych. W XX wieku rozważano jej elektryfikację oraz przedłużenie do Buska-Zdroju. Po 1989 roku znaczenie trasy stopniowo malało, aż do całkowitego zawieszenia przewozów pasażerskich.
Fot: Mateusz Łysik / Głos24



















