piątek, 12 maja 2023 10:38, aktualizacja 2 lata temu

Rusza budowa linii kolejowej "Podłęże-Piekiełko". Podpisano pierwsze umowy

Autor Marzena Gitler
Rusza budowa linii kolejowej "Podłęże-Piekiełko". Podpisano pierwsze umowy

Podpisano umowy na realizację pierwszych prac budowlanych w projekcie o popularnej nazwie "Podłęże-Piekiełko". Projekt składa się z dwóch elementów i pochłonie 1 mld 150 mln zł.

Linia 104, która połączy Podhale i Sądecczyznę z położonym w gminie Niepołomice Podłężem to inwestycja oczekiwana przez mieszkańców Sądecczyzny, Limanowszczyzny, Podhala i innych miejscowości w regionie. Niewielkie miejscowości miały kiedyś połączenia kolejowe ze stolica Małopolski, ale potem je zlikwidowano. Dzięki realizowanej inwestycji pociągi wrócą do nich po 20 latach przerwy.

Stacja Mszana Dolna od 1884 roku była częścią Galicyjskiej Kolei Transwersalnej - fot. Fb. Stacja Mszana Dolna

Projekt składa się z dwóch elementów: przebudowy linii Chabówka-Nowy Sącz (linia nr 104) oraz budowy linii Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna (linia nr 622) i pochłonie 1 mld 150 mln zł. Kontrakty dotyczą dwóch odcinków linii 104: Chabówka-Rabka Zaryte oraz Nowy Sącz-Klęczany.

– Projekt Podłęże-Piekiełko po wielu latach starań i oczekiwań wkracza w fazę realizacji. Jego całkowita realizacja polega na odbudowie linii łączącej Chabówkę, Rabkę, Mszanę Dolną, Limanową i Nowy Sącz oraz budowie linii z podkrakowskiego Podłęża południe: przez Gdów do Szczyrzyca i Tymbarku. To pokazuje naszą determinację w walce z wykluczeniem komunikacyjnym i potwierdza wiarygodność rządowych zapowiedzi – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Podpisanie umów na budowę pierwszego odcinka - fot. gov.pl

Oprócz torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowane zostaną dawne stacje i przystanki. Nowe perony powstaną m.in. na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka Zdrój. Obiekty zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji Rabka Zaryte, przewidziano także przejście podziemne z windą, które zwiększy dostępność do kolei.

Na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Zwiększy się komfort i bezpieczeństwo w połączeniach regionalnych, a także dalekobieżnych.

Umowę na modernizację odcinka Chabówka – Rabka Zaryte, za blisko 370 mln zł zrealizuje na zlecenie PLK SA Firma Budimex SA. Kontrakt, dot. odcinka bocznica Klęczany – Nowy Sącz, za nieco ponad 780 mln zł zrealizuje konsorcjum w składzie: Torpol S.A. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o.

Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PKP PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

fot. Fb. Stacja Męcina

Małopolska - najnowsze informacje

Rozrywka