Podpisano umowy na realizację pierwszych prac budowlanych w projekcie o popularnej nazwie "Podłęże-Piekiełko". Projekt składa się z dwóch elementów i pochłonie 1 mld 150 mln zł.
Linia 104, która połączy Podhale i Sądecczyznę z położonym w gminie Niepołomice Podłężem to inwestycja oczekiwana przez mieszkańców Sądecczyzny, Limanowszczyzny, Podhala i innych miejscowości w regionie. Niewielkie miejscowości miały kiedyś połączenia kolejowe ze stolica Małopolski, ale potem je zlikwidowano. Dzięki realizowanej inwestycji pociągi wrócą do nich po 20 latach przerwy.
Projekt składa się z dwóch elementów: przebudowy linii Chabówka-Nowy Sącz (linia nr 104) oraz budowy linii Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna (linia nr 622) i pochłonie 1 mld 150 mln zł. Kontrakty dotyczą dwóch odcinków linii 104: Chabówka-Rabka Zaryte oraz Nowy Sącz-Klęczany.
– Projekt Podłęże-Piekiełko po wielu latach starań i oczekiwań wkracza w fazę realizacji. Jego całkowita realizacja polega na odbudowie linii łączącej Chabówkę, Rabkę, Mszanę Dolną, Limanową i Nowy Sącz oraz budowie linii z podkrakowskiego Podłęża południe: przez Gdów do Szczyrzyca i Tymbarku. To pokazuje naszą determinację w walce z wykluczeniem komunikacyjnym i potwierdza wiarygodność rządowych zapowiedzi – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Oprócz torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowane zostaną dawne stacje i przystanki. Nowe perony powstaną m.in. na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka Zdrój. Obiekty zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji Rabka Zaryte, przewidziano także przejście podziemne z windą, które zwiększy dostępność do kolei.
Na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Zwiększy się komfort i bezpieczeństwo w połączeniach regionalnych, a także dalekobieżnych.
Umowę na modernizację odcinka Chabówka – Rabka Zaryte, za blisko 370 mln zł zrealizuje na zlecenie PLK SA Firma Budimex SA. Kontrakt, dot. odcinka bocznica Klęczany – Nowy Sącz, za nieco ponad 780 mln zł zrealizuje konsorcjum w składzie: Torpol S.A. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o.
Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PKP PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
fot. Fb. Stacja Męcina