Prace nad budową nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic nabierają tempa. Choć na pierwszy rzut oka teren budowy może wydawać się chaotyczny, to, jak zapewnia krakowski magistrat, inwestycja jest realizowana zgodnie z planem i postępuje dynamicznie na całej długości trasy. Przy okazji wejścia robót w kluczowy etap, Zarząd Dróg Miasta Krakowa zaprezentował nowe wizualizacje trasy tramwajowej, które odzwierciedlają zmiany wprowadzone od pierwszej wersji projektu.
W ostatnich tygodniach wykonano znaczące prace infrastrukturalne. Na ulicy Meissnera zakończono budowę podbudowy torowej oraz instalację kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Na ulicy Lublańskiej prowadzone są intensywne wykopy, a na ulicy Dobrego Pasterza oraz w pobliżu ronda Barei powstaje mur oporowy. Równocześnie w kierunku północnym trwa budowa torowiska prowadzącego do Mistrzejowic.
Zastępca prezydenta Krakowa, Stanisław Kracik, podkreśla wagę tej inwestycji dla mieszkańców: – Tramwaj do Mistrzejowic to kluczowy projekt komunikacyjny, który usprawni połączenie Nowej Huty z centrum miasta. Jest to zadanie niezwykle istotne społecznie – mówi.
Nowe wizualizacje i przewidywany termin zakończenia
Zarząd Dróg Miasta Krakowa zaprezentował nowe wizualizacje trasy tramwajowej, które odzwierciedlają zmiany wprowadzone od pierwszej wersji projektu. Jak podkreślają przedstawiciele miasta, wizualizacje te są wynikiem ścisłej współpracy z partnerem prywatnym – firmą Gülermak – oraz konsultacji społecznych. Regularnie organizowane Rady Budowy pozwalają na bieżąco wprowadzać poprawki i usprawnienia do projektu.
Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku. Nowa linia tramwajowa, o długości około 4,5 kilometra, połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). W ramach projektu powstanie 10 par przystanków, w tym dwa dwupoziomowe węzły przesiadkowe – przy rondzie Młyńskim oraz rondzie Polsadu.
Partnerzy projektu
Realizacja tej inwestycji jest możliwa dzięki współpracy miasta z partnerem prywatnym – PPP Solutions Polska sp. z o.o. (lider konsorcjum) oraz generalnym wykonawcą, firmą Gülermak sp. z o.o. Partnerstwo Publiczno-Prywatne pozwala na efektywne zarządzanie finansowaniem oraz realizacją projektu, co zapewnia jego terminowe ukończenie.
Postępy w budowie tramwaju do Mistrzejowic wskazują, że już wkrótce mieszkańcy będą mogli korzystać z nowoczesnego i wygodnego środka transportu, który usprawni codzienne dojazdy i poprawi jakość życia w tej części Krakowa.
Poniżej galeria zdjęć obejmujących wizualizacje oraz aktualne postępy prac.
Fot. i inf.: UM Kraków