- Po zakończeniu rozbudowy, Lwowska będzie nowoczesną, bezpieczną, zieloną arterią – z dodatkowymi pasami do lewoskrętów, chodnikami i ścieżkami rowerowymi, oddzielonymi od drogi pasem zieleni – podkreśla prezydent Roman Ciepiela. Czy rozbudowa przebiega zgodnie z planem?
Wykonawca stara się wykorzystać sprzyjającą aurę, by zrealizować jak największą część pierwszego etapu, który obejmuje odcinek od potoku Małochlebówka do wjazdu do Szpitala Wojewódzkiego św. Łukasza. Prace przebiegają zgodnie z planem.
Na najważniejszej części inwestycji – rondzie Zesłańców Sybiru – prowadzone są obecnie prace przy infrastrukturze podziemnej. Dopiero po ich wykonaniu będzie możliwe rozpoczęcie przebudowy ronda. Docelowo będzie rondem średnim, dwupasowym, z pięcioma zjazdami, a jego tarcza zostanie przesunięta w kierunku północno-wschodnim. Zajmie większą powierzchnię niż dotychczasowe.
W okolicy cmentarza na Rzędzinie budowane są krawężniki, wykonywane są też warstwy bitumiczne części jezdnej.
Pierwszy etap przebudowy Lwowskiej oznaczał będzie również budowę dwóch skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz dwóch parkingów dla samochodów, które będą mogły pomieścić prawie 170 aut.
Równolegle Zarząd Dróg i Komunikacji przygotowuje dwa kolejne etapy rozbudowy Lwowskiej. Konieczne procedury – uzyskanie pozwoleń i zgód – także wymagają sporo czasu i pracy. Zwłaszcza że zaproponowano dość niekonwencjonalne rozwiązania. Dotyczą one głównie projektowanego właśnie trzeciego etapu. By uniknąć konieczności zwężenia jezdni (na obecnie remontowanym odcinku będzie miała po dwa pasy w obu kierunkach), planowana jest budowa specjalnej kładki, podwieszonej pod mostem nad Wątokiem, którą poprowadzono by ścieżkę rowerową i chodnik. Tym samym ruch pieszych i rowerzystów nie odbywałby się wzdłuż jezdni, a cała jej szerokość służyłaby komunikacji samochodowej.
Wcześniej planowane jest rozpoczęcie realizacji etapu drugiego, który skończy się na granicy miasta. Przewiduje się tam m.in. rozbudowę skrzyżowania Lwowskiej z Karpacką i zamontowanie sygnalizacji świetlnej, a także wprowadzenie wyniesionych, obramowanych krawężnikiem wysp – które będą „kanalizowały” ruch. Obsługę przyległych terenów poprawi wielofunkcyjny pas.
- Ulica Lwowska zostanie objęta Inteligentnym Systemem Transportu. Przy dojeździe do ronda będzie tablica, która poinformuje kierowców o najkrótszej trasie przejazdu do centrum, a także wyświetli komunikaty i ostrzeżenia. Ponadto, skrzyżowania objęte sygnalizacją świetlną będą ze sobą skoordynowane - informuje prezydent Roman Ciepiela.
Koszt I etapu modernizacji Lwowskiej to ok. 38 milionów złotych. Ponad 14,5 miliona stanowi dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
inf./fot. UM Tarnów