Kraków zrezygnował z przyjmowania wniosków w programie Mieszkanie za remont. Tegoroczny nabór był trzykrotnie przekładany, a kolejny ma się odbyć w innej formie, ze zmienionym regulaminem i dopiero po wakacjach.
Więcej mieszkań i losowanie
Jak zapowiedziała odpowiedzialna za Departament Polityki Społecznej (w tym Wydział Mieszkalnictwa i Zarząd Budynków Komunalnych) wiceprezydent Maria Klaman, program będzie kontynuowany, ale po wprowadzeniu zmian, które wymagają zatwierdzenia przez Radę Miasta Krakowa. - O 20 procent zwiększymy pulę mieszkań, z których będą mogli skorzystać mieszkańcy i mieszkanki Krakowa - mówi zastępczyni prezydenta Aleksandra Miszalskiego. W 2024 roku miało ich być 150. Teraz ich liczba wzrośnie do 180 mieszkań. Miasto wróci jednak do naboru wyłącznie wniosków papierowych.
Zmian jest zresztą więcej. Najważniejsza - dotycząca zapisu, który właśnie generował długie kolejki przed urzędem, mówi o tym, że nie będzie miało znaczenia kto pierwszy złoży swój wniosek o przydział lokalu do remontu. - Wprowadzimy nową zasadę, że w przypadku tej samej liczby punktów odbędzie się losowanie. Będzie też powołana specjalna komisja - mówi Klaman. - Kolejność zgłoszeń nie ma w ogóle wpływu na to, czy ktoś się do tego programu mówiąc kolokwialnie załapie czy nie - podkreśla.
Inna zmiana, która definitywnie ma zlikwidować kolejki to możliwość złożenia wniosku w dowolnym punkcie Urzędu Miasta. - Gorąco apeluję, aby składali je państwo w różnych punktach, na dziennikach podawczych. To oznacza, że nie będą musieli państwo czekać w kolejkach - zaznacza Klaman.
Zaproponowane przez Urząd zmiany musi zaakceptować Rada Miasta Krakowa. Jak informuje Miasto - w najbliższym czasie przedstawiony zostanie projekt uchwały w tej sprawie.
Na nabór (podobnie jak do tej pory), zostanie przewidziany jeden miesiąc i wówczas, w dowolnie wybranym terminie, będzie można udać się do urzędu. Z uwagi na rozpoczynający się sezon wypoczynkowy (wielu pracowników UMK wybiera się na urlopy) termin rozpoczęcia naboru zaplanowano po wakacjach. Nie wiadomo jeszcze kiedy dokładnie to się wydarzy.
Potrójny falstart
- Zobacz też:

Jednak zamiast tego 22 maja ukazał się dość lakoniczny komunikat: "Będzie „Mieszkanie za remont” – ale bez kolejek i z nowymi zasadami! Przede wszystkim rekrutacja do programu zostanie przeprowadzona w sposób tradycyjny a nie online. Wyeliminowany zostanie problem kolejek, ponieważ termin i godzina złożenia wniosku nie będą miały żadnego znaczenia. Zmieni się również termin rozpoczęcia naboru - początek naboru planowany jest po wakacjach."
Będzie „Mieszkanie za remont” – ale bez kolejek i z nowymi zasadami! Przede wszystkim rekrutacja do programu zostanie...
Opublikowany przez Kraków PL Czwartek, 22 maja 2025
Co to oznacza dla mieszkańców? Przede wszystkim to, że większość zaświadczeń będą musieli załatwić kolejny raz, bo te, które zgromadzili, po prostu się dezaktualizują. To m.in zaświadczenia o wysokości zarobków, umowy na najem mieszkania, rachunki itp. Gdy chodzi o przedsiębiorców, którzy muszą przedłożyć zaświadczenie o dochodach za ostanie 3 miesiące, może się okazać, że nie zmieszczą się w widełkach (w okresie wakacyjnym dochody zwykle znacząco spadają). - Lepiej byłoby, gdyby takim zaświadczeniem o dochodach był PIT - zauważa nasz rozmówca pan Marcin, który ubiega się o przydział lokalu do remontu w tym roku. - Problemów jest dużo. Nie wystarczy na przykład umowa najmu zawarta z właścicielem. Urzędniczka, z którą rozmawiałem stwierdziła: "taką umowę to każdy może sobie wydrukować" i domagała się jakiegoś rachunku np. za wodę czy prąd. Tymczasem ja rozliczam się za wszystko gotówką - mówi inny zainteresowany programem - pan Piotr.
Mieszkańcy postulują: zróbcie stronę z wyszukiwarką
Problematyczne jest też wyszukiwanie i oglądanie lokali, które są dostępne w danej edycji programu. - Na stronie urzędu nie jest łatwo wyszukać listy, których jest już kilkanaście. Mieszkania nie są podzielona na dzielnice. Umówić się na ich zobaczenie można tylko w określonym przedziale czasu - w tym roku było to na wiosnę, jakiś czas przed naborem, i tylko w określone dni - mówi nasz rozmówca i postuluje zbudowanie strony internetowej z wszystkim potrzebnymi informacjami. - W XXI wieku Miasto mogłoby chyba przygotować dedykowaną stronę z wyszukiwarką lokali, według interesujących nas kryteriów - lokalizacji (dzielnicy Krakowa), metrażu, liczby pokoi czy stanu mieszkania (są takie, które wystarczy tylko pomalować i takie, w których remont to poważny wydatek). Chciałbym wiedzieć też, czy budynek objęty jest nadzorem konserwatorskim (dotyczy to zwłaszcza mieszkań w kamienicach) oraz czy jest w nim winda. W starych budynkach II piętro to jak IV w nowoczesnych blokach. Prezentacja czy zdjęcia mieszkania znacznie ułatwiłyby wybór tych, o które chcemy i możemy aplikować (obecnie to nie więcej niż 5 lokali) - zauważa.
Rzecz, która bulwersuje mieszkańców to również tajemnicza awaria, czy jak to ujęło miasto "przyczyny techniczne" z powodu których nabór kilkukrotnie nie doszedł do skutku. Pan Marcin, który jest informatykiem, podejrzewa, co mogło się wydarzyć. - To prawdopodobnie pewnego rodzaju atak hakerski, polegający na tym, że mnóstwo wiadomości wysyłają boty i blokują cały system. Są urządzenia i programy, które chronią przed takim atakiem. Czemu Kraków się nie zabezpieczył? - pyta mężczyzna.
Winne obciążenie?
Interpelację w sprawie awarii złożył radny Łukasz Maślona z klubu "Kraków dla Mieszkańców".
- Zobacz też:

W odpowiedzi, której udzieliła wiceprezydent Maria Klaman, czytamy: "Uruchomienie usługi było przygotowywane przez Oddział Usług Cyfrowych Centrum Obsługi Informatycznej w okresie od 24 marca do 18 kwietnia br. Zlecającym zadanie był Wydział Mieszkalnictwa. Koordynującym usługi informatycznej było miejskie Centrum Obsługi Informatycznej, a w implementacji uczestniczyła firma - dostawca Portalu, świadcząca usługę asysty technicznej. W dniu 22 kwietnia 2025 r. formularz usługi został opublikowany i udostępniony Klientom w celu wcześniejszego przygotowania wniosków. Na dzień 8 maja br. godz. 9:00 zaplanowane było uruchomienie opcji składania wniosków. Usługa została przetestowana pod kątem funkcjonalnym oraz bezpieczeństwa z wykorzystaniem testów użytkownika oraz testów automatycznych. Przed uruchomieniem usługi składania wniosków 8 maja około godziny 8:00 nastąpiła awaria systemu będąca wynikiem nałożenia się błędu w jednym komponencie Portalu, co w połączeniu z bardzo dużym, narastającym obciążeniem Portalu spowodowało jego niedostępność. Ponieważ awaria wystąpiła przed godziną uruchomienia usługi żaden z wniosków w programie Mieszkanie za Remont nie został złożony w systemie. Należy zwrócić uwagę, że usługa Mieszkanie za Remont nie jest typową usługą urzędową – sposób rozpatrywania wniosków, w którym termin złożenia jest jednym z kryteriów oceny powoduje krótkotrwale, bardzo duże obciążenia systemów informatycznych UMK, co nie ma miejsca przy innych usługach publicznych świadczonych drogą elektroniczną. Nadmieniam, że służby informatyczne Urzędu regularnie prowadzą testy wydajnościowe oraz na bieżąco w monitorują sytuację w zakresie bezpieczeństwa Systemu Informatycznego UMK." - poinformowała. Problem w tym, że to właśnie Miasto w tym roku zdecydowało się na przyjmowanie wniosków wyłącznie elektronicznie, a o kolejności i szansie na przydział lokalu, decydowała nie tylko data, ale nawet godzina, minuta czy sekunda złożenia wniosku.
Problemy z programem Mieszkanie za remont trwają. Projekt zmian w uchwale powinien być omówiony i zaakceptowany przez komisje. Jeśli nowy regulamin nie zostanie przyjęty na którymś z dwóch czerwcowych posiedzeń RMK, sprawa jeszcze się opóźni, bo od 3 lipca do 26 sierpnia zaplanowana jest przerwa wakacyjna. Potem trzeba będzie z wyprzedzeniem ogłosić nabór, który ma trwać cały miesiąc. Samo rozpatrywanie złożonych wniosków to kolejne kilka miesięcy, może się wiec okazać, że o tym, kto okazał się szczęściarzem i otrzymał wymarzone mieszkanie przyszli lokatorzy mogą dowiedzieć się dopiero w 2026 roku.