Żołnierze Wojska Polskiego, we współpracy ze specjalistami wojsk inżynieryjnych, przeprowadzili szczegółowy zwiad terenowy przy moście Grunwaldzkim w Krakowie.
Celem działań było wstępne zbadanie możliwości budowy tymczasowej przeprawy dla samochodów, która mogłaby funkcjonować na czas planowanego remontu mostu. Spotkanie to zainicjował prezydent miasta, Aleksander Miszalski, który zaapelował o rozwiązania minimalizujące utrudnienia dla mieszkańców.
"Czy na czas trwania remontu powstanie most tymczasowy? Za wcześnie, by potwierdzić lub zaprzeczyć. Konkretnych rozwiązań oraz kosztów dotyczyć będzie kolejne spotkanie w tej sprawie." - dodał prezydent Miszalski.
Wyzwania techniczne
Podczas wizji lokalnej wojskowi inżynierowie szczegółowo omówili kluczowe kwestie związane z budową tymczasowego mostu. Ze względu na znaczną rozpiętość między brzegami Wisły – wynoszącą ponad 200 metrów – konieczne byłoby wbicie podpór w dno rzeki.
Projekt przewiduje również budowę przyczółków oraz nowych dróg dojazdowych, które umożliwią płynny ruch pojazdów. Po zakończeniu remontu mostu Grunwaldzkiego przeprawa tymczasowa musiałaby zostać rozebrana, a teren przywrócony do pierwotnego stanu, co generuje dodatkowe koszty.
Procedury i koszty budowy
Budowa tymczasowej przeprawy wymagałaby sporządzenia szczegółowego projektu technicznego oraz uzyskania niezbędnych pozwoleń wodnoprawnych. Są to działania czasochłonne i kosztowne, dlatego na tym etapie trudno jednoznacznie oszacować, ile wyniosłaby realizacja takiego przedsięwzięcia. Dla porównania koszt samego remontu mostu Grunwaldzkiego szacuje się obecnie na około 20 milionów złotych.
Za nami pierwsze spotkanie z wojskami inżynieryjnymi. Spotkaliśmy się przy moście Grunwaldzkim, by porozmawiać o jego...
Opublikowany przez Aleksandra Miszalskiego Środa, 5 lutego 2025
Doświadczenia z tymczasowymi przeprawami
Most Grunwaldzki, zbudowany na początku lat 70. XX wieku, to solidna konstrukcja oparta na żelbetowych, sprężanych belkach. Aby mógł nadal służyć mieszkańcom, konieczny jest gruntowny remont, podobny do modernizacji, jakie przeszły mosty Dębnicki i Nowohucki.
W latach 90., podczas prac na moście Dębnickim, wojsko zbudowało tymczasową przeprawę, jednak tamta konstrukcja była mniej wymagająca – rozpiętość między brzegami wynosiła o 30 metrów mniej niż w przypadku mostu Grunwaldzkiego.
- Zobacz też:
Plan remontu
Prace remontowe mostu Grunwaldzkiego rozpoczną się w maju. W pierwszym etapie przewidziano wymianę ciepłociągu biegnącego wewnątrz konstrukcji, a następnie naprawę elementów nośnych, przyczółków i izolacji. Dalsze działania obejmą wymianę nawierzchni jezdni, chodników, torowiska, barier i oświetlenia. Plan zakłada, że most będzie wyłączony z ruchu samochodowego na osiem miesięcy, ale pozostanie dostępny dla pieszych i rowerzystów.
Dalsza część artykułu pod galerią zdjęć
Minimalizacja uciążliwości dla mieszkańców
Dzisiejsza wizyta wojskowych inżynierów miała na celu opracowanie rozwiązań, które ograniczą niedogodności dla mieszkańców podczas remontu. Planowanie inwestycji odbywa się w ścisłej współpracy z ekspertami i samorządem, by zapewnić maksymalną efektywność i ograniczenie uciążliwości związanych z modernizacją tej kluczowej przeprawy.
Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl