środa, 10 lipca 2024 08:13

CPK: Gigantyczna inwestycja w "kolejowe szprychy" ma sens? Ekspert: Są ważniejsze sprawy

Autor Mateusz Łysik
CPK: Gigantyczna inwestycja w "kolejowe szprychy" ma sens? Ekspert: Są ważniejsze sprawy

W debacie na temat przyszłości transportu publicznego w Polsce pojawiają się coraz to nowsze propozycje i projekty. Jednym z głośniejszych tematów jest rozbudowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i planowanych "szprych" kolejowych, które mają połączyć różne regiony kraju. Czy jednak taka inwestycja jest naprawdę potrzebna i jakie są jej szanse na sukces? Jak zmienić myślenie Polaków o transporcie zbiorowym? Na te pytania próbują odpowiedzieć eksperci i sami obywatele.

Ekologiczny transport – jak zmienić myślenie Polaków?

Łukasz Janeczko, ekspert ds. transportu publicznego z Instytutu Spraw Obywatelskich, w rozmowie z Onetem podkreśla, że kluczem do rozwijania ekologicznej komunikacji zbiorowej jest zmiana myślenia obywateli.
– Należy stworzyć atrakcyjny i efektywny system transportowy – mówi Janeczko, podkreślając, że nie można ograniczać się tylko do utrudniania życia kierowcom.

Według Janeczki, dobrze zorganizowany system transportu publicznego musi obejmować różne środki transportu – samochody prywatne, transport publiczny, rowery oraz pieszych. "Podróżowanie samochodem jest wygodne" przyznaje Janeczko, ale "transport publiczny ma potencjał do bycia bardziej efektywnym i ekologicznym".

Problemy z transportem publicznym

W Polsce jednym z głównych problemów transportu publicznego jest jego niewystarczająca częstotliwość i dostępność, szczególnie dla osób starszych i niepełnosprawnych. Brak regularnych połączeń sprawia, że wiele osób woli korzystać z samochodów prywatnych. – Rozwiązaniem jest stworzenie systemu transportowego, który zachęca do korzystania z różnych środków transportu – twierdzi Janeczko na Onecie.

Ekspert podkreśla, że kluczowe jest również rozwijanie infrastruktury transportu publicznego na obszarach podmiejskich i regionalnych. – Nie można koncentrować się tylko na dużych miastach – mówi Janeczko. Rozwijanie połączeń kolejowych na terenach wiejskich i podmiejskich jest nie tylko mniej awaryjne, ale także bardziej przyjazne dla środowiska.

Kolejowe szprychy CPK – nadzieja czy zbędny wydatek?

Projekt kolejowych szprych CPK budzi wiele kontrowersji. Z jednej strony, ma na celu połączenie różnych regionów kraju i ułatwienie podróżowania. Z drugiej strony, pojawiają się wątpliwości co do sensowności tej inwestycji.

"Jest istotniejsza kwestia" zauważa Janeczko. Kluczem do sukcesu jest nie tylko budowa nowych linii kolejowych, ale również poprawa jakości istniejących połączeń i zwiększenie ich częstotliwości. Tylko wtedy transport publiczny stanie się realną alternatywą dla samochodów prywatnych.

Inwestycje w rozwój kolei i komunikacji zbiorowej są niezbędne, aby zredukować emisję CO2 i poprawić jakość życia obywateli. Jednak aby odnieść sukces, muszą być realizowane z myślą o potrzebach mieszkańców zarówno dużych miast, jak i mniejszych miejscowości.

Fot. Pociąg Kolei Małopolskich / Zuzanna Gietner

Polska - najnowsze informacje

Rozrywka