czwartek, 5 maja 2022 14:27

Do Krakowa z Niepołomic koleją w niespełna pół godziny

Autor Marzena Gitler
Do Krakowa z Niepołomic koleją w niespełna pół godziny

– Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Duże zainteresowanie samorządów programem świadczy o tym jak ważnym elementem rozwoju regionów jest kolej – mówił w Niepołomicach minister Andrzej Adamczyk na briefingu poświęconym inwestycjom z Programu Program „Kolej Plus” w Małopolsce.

Program „Kolej Plus” w Małopolsce składa się z czterech ważnych projektów, łączących Kraków z Olkuszem, Niepołomicami, Myślenicami oraz położonym na Podkarpaciu Jasłem. To 63 km nowych i zrewitalizowanych linii kolejowych, o wartości niemal 1,3 mld zł, z czego dofinansowanie z programu wynosi prawie 1,1 mld zł.

W briefingu prasowym zorganizowanym w Niepołomicach wzięli udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, posłowie: Urszula Rusecka, Anna Pieczarka i Rafał Bochenek, Szef Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury Tomasz Tomala, przewodniczący Rady Powiatu Wielickiego,  wicemarszałek Łukasz Smółka, dyrektor Edyta Lisak z Wydziału Infrastruktury Urzędu Wojewódzkiego, reprezentująca wojewodę Łukasza Kmitę, starosta wielicki Adam Kociołek oraz Włodzimierz Zembol, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Przypomnijmy, Rada Ministrów zwiększyła budżet rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej Plus” do 2028 r., którego celem jest odbudowa, modernizacja i przywracanie do eksploatacji tych torów kolejowych, które zostały zlikwidowane oraz budowę nowych połączeń. W poszerzonym programie znalazły się 3 inwestycje na terenie województwa małopolskiego (w tym jedna w Niepołomicach) oraz jedna łącząca Małopolskę z województwem podkarpackim.

Zwiększenie budżetu programu „Kolej Plus" o 5,5 mld zł, do 11 mld zł zapowiedział w środę, 20 kwietnia premier Mateusz Morawiecki.

Celem programu jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.

Wnioski na rozbudowę lub budowę infrastruktury kolejowej mogły składać jednostki samorządu terytorialnego lub związki metropolitalne, które były zainteresowane rozwojem połączeń kolejowych na swoim terenie.

W naszym województwie rząd zapowiedział środki na rewitalizację linii kolejowej Gorlice – Jasło. Dofinansowana też zostanie budowa połączenia kolejowego Kraków - Myślenice, która zakłada budowę 22 km nowych torów kolejowych. W programie „Kolej Plus” znalazł się też projekt budowy połączenia kolejowego Kraków - Olkusz (tu zbudowany zostanie odcinek o długości 4 km.) oraz połączenia kolejowego Kraków - Niepołomice (o długości 6 km.), na który rząd przeznaczy niemal 272 mln zł dofinansowania. Projekt przygotowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego zajął 29 miejsce na liście rankingowej. Wartość szacunkowa projektu to 324 mln zł.

Program "Kolej Plus" w Małopolsce - graf. Ministerstwo Infrastruktury

Efektem realizacji projektu będzie uruchomienie Vmax pociągów pasażerskich o prędkości od 60 do 80 km/h, budowa nowej jednotorowej zelektryfikowanej linii kolejowej Podgrabie Wisła (lk 95) - Niepołomice Dworzec Autobusowy, budowa 6 km zelektryfikowanej linii kolejowej i budowa 3 nowych punktów obsługi pasażerskiej. Jak zapowiada Ministerstwo Infrastruktury, na odcinek Niepołomice – Kraków będzie można pokonać pociągiem 29 min (przez Kraków Płaszów) lub 33 min (przez Nową Hutę).

– Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna, a przede wszystkim  dostępna dla mieszkańców naszego kraju, szczególnie mniejszych miast i miejscowości. Program Kolej Plus jest szansą, że kolej wróci na tereny, które pozbawione były tego środka transportu i umożliwi ich rozwój. To pierwszy w historii program, który powstał we współpracy z samorządami – podkreślał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Gratuluję wszystkim samorządom, których projekty zostały zakwalifikowane do realizacji w ramach programu Kolej Plus. Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Duże zainteresowanie samorządów programem świadczy o tym jak ważnym elementem rozwoju regionów jest kolej – dodał.

Jak zapowiada resort, pierwsze przetargi na zaplanowane inwestycje kolejowe mogą ruszyć pod koniec 2022 roku, co będzie uzależnione od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK SA a poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego zakresie wspólnej ich realizacji.

Marzena Gitler, fot. Tt Ministerstwo Infrastruktury

Wieliczka - najnowsze informacje

Rozrywka