Dzięki współpracy Województwa Małopolskiego i lokalnych samorządów, od kwietnia pomiędzy Nowym Targiem a Zakopanem kursuje Podhalańska Kolej Regionalna, która pozwala na ominięcie kilometrowych korków na Zakopiance. To jednak zaledwie jedno z wielu działań – dzięki unijnemu dofinansowaniu w wysokości prawie 3 mln zł, przebudowa czeka też zniszczony dworzec w Nowym Targu, który będzie zintegrowany z parkingami Park&Ride i Bike&Ride.
- Inwestujemy w rozwój kolei na Podhalu zapewniając coraz większy komfort i punktualność podróżowania zarówno dla mieszkańców, jak i dla turystów. Wspólne działania z lokalnymi samorządami pokazują także, że współpraca ma sens i niesie za sobą konkretne efekty. W kwietniu uruchomiliśmy Podhalańską Kolej Regionalną, która stała się prawdziwym hitem, gdyż dzięki niej można szybko i komfortowo dojechać ze stolicy Podhala do stolicy Tatr – mówił marszałek Jacek Krupa podczas wizyty na nowotarskim dworcu, w trakcie której towarzyszył mu wiceburmistrz Nowego Targu Waldemar Wojtaszek.
Dzięki uruchomieniu Podhalańskiej Kolei Regionalnej, codziennie do dyspozycji wszystkich odwiedzających Nowy Targ i okolicę, jest ponad 30 regularnych połączeń realizowanych nowoczesnymi pociągami. Każdego tygodnia przewożą one prawie 7 tys. pasażerów, wśród których są zarówno mieszkańcy Nowego Targu, Zakopanego i okolicznych miejscowości, jak i turyści odwiedzający Podhale. Popularność trasy jest tak duża, że zdarzają się kursy, w których w jednym pociągu podróżuje aż 130 osób.
To jednak nie wszystko, gdyż takie podróżowanie jest nie tylko bardziej komfortowe, ekologiczne, ale również tańsze – specjalna taryfa pozwala bowiem na podróż koleją z Nowego Targu do Zakopanego za jedyne 4 zł. Podróżni mają także do wyboru dodatkową opcję, dzięki której na jednym bilecie mogą przejechać pociągiem, ale też korzystać z komunikacji miejskiej w Nowym Targu lub Zakopanem.
Warto dodać, że w czerwcu na tory wróciły także przyspieszone pociągi Kolei Małopolskich z Krakowa do Zakopanego, dzięki czemu w święta i wakacyjne weekendy można było dotrzeć do stolicy Tatr bezpośrednio ze stolicy Małopolski klimatyzowanym i wygodnym pociągiem.
Zaparkuj i jedź
Unijne wsparcie w wysokości blisko 3 mln zł pozwoliło z kolei na rozpoczęcie oczekiwanych od lat prac związanych z rozbudową nowotarskiego dworca. Do końca listopada 2019 r. budynek nie tylko zostanie gruntownie wyremontowany, ale stanie się przede wszystkim wygodnym węzłem przesiadkowym. Na pobliskim parkingu Park&Ride będą mogły zaparkować 24 samochody, wśród nich pojawią się też miejsca dla niepełnosprawnych. To jednak nie wszystko – pojawi się tam także 20 stanowisk dla rowerów. Zostanie przebudowana też droga dojazdowa, czyli półkilometrowa ul. Kolejowa.
Źródło: UMWM