czwartek, 22 lutego 2024 11:11

Jak zbudować metro w Krakowie? Stanisław Mazur: "Trzeba naciskać na rządzących"

Autor Katarzyna Domagała
Jak zbudować metro w Krakowie? Stanisław Mazur: "Trzeba naciskać na rządzących"

"Metro to dzisiaj najważniejsze wyzwanie inwestycyjne miasta. Mieszkańcy, aktywiści i samorządy muszą naciskać na rządzących o jak najwyższe dofinansowanie dla jego budowy" – mówi prof. Stanisław Mazur, niezależny kandydat na prezydenta Krakowa.

Podczas czwartkowej konferencji prasowej jeden z niezależnych kandydatów na prezydenta Krakowa prof. Stanisław Mazur przedstawił własną koncepcję powstania metra w Krakowie. Jakie warunki jego zdaniem są konieczne, by metro powstało w Krakowie? Jakie są plusy działania metra w Krakowie? Ile będzie kosztować?

Konferencja prasowa prof. Stanisława Mazura ws. koncepcji budowy metra / Fot.: Katarzyna Domagała

Sprawna komunikacja w mieście

Jednym z najważniejszych powodów według prof. Mazura, dla których metro powinno powstać w Krakowie, jest odciążenie korków w mieście. Zdaniem kandydata na prezydenta, dzięki temu mieszkańcy będą mogli sprawniej poruszać się po mieście. Ponadto, jego zdaniem metro może pełnić również funkcję schronu, jak na przykład w Kijowie, podczas sytuacji zagrażających życiu społecznemu. Zdaniem Stanisława Mazura Kraków jest gotowy na budowę metra. Jako dowód na to podał on kilka mniejszych europejskich miast, które z budową metra świetnie sobie poradziły, również pod względem finansowym. Zaznaczył także, że metro jest w ponad stu europejskich miastach.

Metro w mieście to przede wszystkim punktualne podróżowanie i sprawne przemieszczanie się. Sprawia to, że ten rodzaj komunikacji jest bardzo atrakcyjny dla mieszkańców. Daje komfort, którego obecnie wiele mieszkańców nie posiada, na przykład stojąc w korkach – mówił podczas konferencji Stanisław Mazur.

Potrzebne spore kwoty

Podczas konferencji poruszona została również jedna z najważniejszych kwestii budowy metra, czyli jego finansowanie. Prof. Mazur proponuje finansowanie z wielu źródeł, m.in.: dotacje z budżetu publicznego, wkład własny, kredyty, finansowanie podporządkowane. Ostatecznie jego zdaniem metro w Krakowie może kosztować około 30 mld zł. Według prof. Mazura ma on być rozłożony w czasie. Stanisław Mazur zaznaczył, że mieszkańcy, aktywiści i samorządy powinni naciskać na rządzących o przyznawanie jak największych dotacji na budowę metra.

Metro to dzisiaj najważniejsze wyzwanie inwestycyjne miasta. Oczywiście finansowanie metra to kwestia fundamentalna, jednak nie niemożliwa do realizacji. Potrzebnych jest jednak kilka źródeł finansowania – mówił Stanisław Mazur.

Kiedy możliwe metro w Krakowie?

Towarzyszący Mazurowi w wystąpieniu Lesław Kuzaj, były prezes firmy Alstrom, przekonywał, że podróż po pierwszej linii metra jest możliwa już pod koniec 2032 roku.

Przeanalizowaliśmy dokładnie dziesiątki procesów inwestycyjnych systemów metra na całym świecie i dziś możemy z odpowiedzialnością powiedzieć, że według naszych obliczeń, mamy perspektywę tego, że do metra wsiądziemy w przeciągu w 90 miesięcy - mówił Kuzaj.

Zdaniem prof. Mazura władze Krakowa i urzędnicy wielokrotnie podawali przeszkody dla utworzenia metra, które jego zdaniem nie są nie do pokonania. Na przykład jest to kwestia utrzymania metra. Jego zdaniem mitem jest przekonanie, że metro jest trudne w utrzymaniu.

Metro powinno być kręgosłupem aglomeracyjnym miasta. Rozwiąże ono większość problemów komunikacji miejskiej – podsumował konferencję prasową.

Prof. Stanisław Mazur – rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, kandydat niezależny na prezydenta Krakowa 2024.

Fot.: Pixabay

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka