piątek, 27 listopada 2020 16:19

Jak zmienić rzeczywistość osób niepełnosprawnych? Wystarczy mały gest przekonuje Fundacja Nie Widząc Przeszkód

Autor Marzena Gitler
Jak zmienić rzeczywistość osób niepełnosprawnych? Wystarczy mały gest przekonuje Fundacja Nie Widząc Przeszkód

Jej działania wspierają Zbigniew Boniek, Mateusz Borek, Urszula Grabowska i wielu innych. Fundacja Nie Widząc Przeszkód rusza z nową kampanią „Mały gest – Wielkie wsparcie”. O tym, jaki jest cel tej akcji i jak wyglądąda rzeczywistość niepełnosprawnych studentów opowiadają przedstawiciele Fundacji Mateusz Krzyszkowski i Mariola Stopińska.

Choć trudno w to uwierzyć w Krakowie nadal zdarza się, że osoby niepełnosprawne, na przykład z dysfunkcją wzroku, natrafiają na problemy w edukacji akademickiej. Barierą są choćby materiały prezentowane na wykładach w formie niedostępnej dla niewidomych. Fundacja Nie Widząc Przeszkód próbuje to zmienić. Poprzez swoje kampanie aktywizuje niepełnosprawnych, pokazując im pozytywne wzorce. Uwrażliwia też społeczeństwo na autentyczne potrzeby osób niepełnosprawnych. Sytuacji, w których niezbędna jest pomoc ze strony osoby sprawnej jest wiele - choćby podanie zakupów ze sklepowej półki. O problemach, na jakie natrafiają studiujący w Krakowie niepełnosprawni opowiadają Mateusz Krzyszkowski, członek Zarządu Fundacji Nie Widząc Przeszkód i Mariola Stopińska - pracownik Fundacji.

O kampanii „Mały gest – Wielkie wsparcie”

Kampania „Mały gest – Wielkie wsparcie” prowadzona jest przy współpracy Fundacji Nie Widząc Przeszkód oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Pierwszymi adresatami kampanii są osóby pełnosprawne. Kampania ma na celu ukazanie im istoty niesienia pomocy osobom niepełnosprawnych – nie tylko w dobie pandemii. Pełnosprawni bardzo często nie zdają sobie sprawy z faktu, iż tak oczywiste czynności jak zrobienie zakupów, odczytanie numeru nadjeżdżającego autobusu lub przejście przez pasy stanowią nierzadko wyzwanie dla osób niewidomych i słabowidzących. Kampania ma na celu zachęcenie pełnosprawnych do niesienia im pomocy, do zaoferowania pomocnej dłoni, do wykonania małego gestu, który niesie wielkie wsparcie.

Drugą grupę odbiorców stanowią osoby z niepełnosprawnością narządu wzroku. Celem kampanii jest pokazanie im możliwości skorzystania ze wsparcia ze strony licznych instytucji rozlokowanych na terenie całej Małopolski. Dzięki kampanii dowiedzą się jak i gdzie szukać i otrzymać pomoc – nie tylko od wspomnianych już instytucji, ale również od przypadkowego przechodnia.

Materiały zrealizowane w ramach kampanii „Mały gest – Wielkie wsparcie” pojawiają się i pojawiać się będą w Internecie, prasie, radiu, a także telewizji. Flagowym i innowacyjnym działaniem jest emisja programu „Nie Widząc Przeszkód", który przedstawiał będzie sylwetki osób niepełnosprawnych czerpiących z życia pełnymi garściami mimo swych ograniczeń. Będzie on emitowany w weekendy na antenie TVP 3 Kraków.

Ponadto w mediach społecznościowych publikowane i promowane będą materiały filmowe przedstawiające krótkie scenki z często prozaicznych zdarzeń dnia codziennego osób niewidomych i słabowidzących, w których ukazany będzie sposób prawidłowego wsparcia ze strony osób trzecich. Opracowana została także krótka animacja, z której osoby niepełnosprawne dowiedzą się o formach wsparcia i aktywnościach, których mogą podejmować się za pośrednictwem organizacji działających na terenie województwa.

Warto podkreślić, że w klipach prezentujących osoby niepełnosprawne w scenach dnia codziennego występują osobistości ze świata kultury, sztuki, sportu i dziennikarstwa, które zechciały stać się twarzami kampanii. W gronie ambasadorów zachęcających do niesienia pomocy znaleźli się miedzy innymi Zbigniew Boniek, Urszula Grabowska, Maciej Jabłoński, Arkadiusz Głowacki, Mateusz Borek, Artur Dziurman, czy Tomasz Smokowski.

Kampanijne spoty emitowane są na antenie radia RMF MAXXX oraz mobilnej aplikacji RMF ON. W najbliższym czasie będą one również wyświetlane na monitorach w pociągach należących do Kolei Małopolskich. Podjęte zostały także działania, aby pojawiły się one również w autobusach komunikacji należących do większych miast naszego regionu.

Artykuły o kampanii kierowane do pełno- oraz niepełnosprawnych członków naszej społeczności opublikowane zostaną nie tylko w sieci, ale również w prasie – ze szczególnym uwzględnieniem tej specjalistycznej, wydawanej z myślą o osobach niepełnosprawnych.

Kampania zaplanowana jest do 15 grudnia.

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka