Mija czwarty rok od czasu, gdy miasto zapowiedziało powstanie Parku Kolejowego. Pod kolejową estakadą, którą wybudowano w miejsce wyburzonego nasypu, miała pojawić się przestrzeń do odpoczynku i zabawy. Jednak od 2021 r. projekt nie został ukończony. Miasto poinformowało, że w tegorocznym budżecie zabezpieczono blisko 11 mln zł na realizację kolejnych etapów Parku Kolejowego. Planowane są przetargi na roboty budowlane, nową organizację ruchu oraz ścieżkę pieszo-rowerową.
Zarząd Zieleni Miejskiej już w styczniu rozpoczął przygotowania do ogłoszenia przetargu na prace budowlane. W pierwszym kwartale 2025 roku miasto zaktualizuje kosztorysy i wyłoni wykonawców robót. Równolegle trwają prace nad organizacją ruchu w rejonie ul. Blich, której projekt ma zostać ogłoszony w lutym.
Co nowego pojawi się w Parku Kolejowym? Po zakończeniu przetargów i podpisaniu umów, w parku powstaną: psi wybieg, ogród sensoryczny, mała architektura, drewniane podesty i pergole, nowe nasadzenia zieleni.
W ramach inwestycji przewidziano posadzenie ponad 70 drzew oraz 12 tysięcy krzewów i kwiatów, które będą kwitnąć przez cały rok. Projekt nasadzeń jest obecnie opiniowany przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Krakowie.
- Czytaj także:

Ścieżka pieszo-rowerowa w drugim kwartale
W drugim kwartale miasto ogłosi przetarg na budowę ciągu pieszo-rowerowego, który połączy Zabłocie z ul. Powstańców Wielkopolskich. Jest to III etap realizacji Parku Kolejowego. Tymczasem dla II etapu (od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej) opracowywana jest szczegółowa koncepcja zagospodarowania. Po uzyskaniu niezbędnych decyzji formalnych będzie można przystąpić do projektowania i budowy.
Miasto podkreśla, że Park Kolejowy to jedno z najważniejszych przedsięwzięć proekologicznych w Krakowie. Nowa przestrzeń ma służyć mieszkańcom jako zielona oaza w centrum miasta, łącząca rekreację, przyrodę i nowoczesną infrastrukturę.
Cztery z dziesięciu
Warto przypomnieć, że umowa z PKP na wydzierżawienie miastu na 10 lat działki pod torami podpisano 25 czerwca 2021 roku. – Umowa dzierżawy dotyczy pierwszego odcinka tego terenu, wzdłuż ulicy Blich, od ul. Kopernika do Grzegórzeckiej. Dzięki temu będziemy go mogli zagospodarować w formie zielonego terenu rekreacyjnego, tak jak chcieli tego mieszkańcy w konsultacjach. Mamy już koncepcję zagospodarowania, teraz będziemy skupiali się na wszelkich uzgodnieniach, w tym konserwatorskich. Prace w terenie ruszą w przyszłym roku – zapowiadał w chwili podpisywania umowy prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Od tej pory minęły już cztery lata.
- Czytaj także:

Fot.: Jan Graczyński/UM Kraków