Od początku epidemii finanse gospodarstw domowych poddawane są ciągłej próbie. Koronawirus sprawił, że wiele osób doświadczyło znacznego spadku dochodów, wzrosło zadłużenie, koszty, pojawiły się trudności finansowe. Słyszymy codziennie apele w mediach, aby dbać o zdrowie i szczepić się przeciwko wirusom.
Na choroby domowych finansów nie ma szczepionek uodparniających na różne perturbacje, ale można dbać o swoje zdrowie finansowe, choćby poprzez zmianę codziennych nawyków.
Dobiegła końca pierwsza edycja projektu „Zdrowie finansowe” realizowanego przez Fundację Think! w partnerstwie z ING. Ponad 2 miliony odbiorców zetknęło się z materiałami dotyczącymi zarządzania finansami osobistymi stworzonymi w projekcie.
Projekt „Zdrowie finansowe” powstał, aby wspierać w budowaniu kondycji finansowej, dawać wskazówki i promować dobre nawyki w zarządzaniu domowym budżetem. Finanse to niezwykle ważny aspekt naszego życia, nie tylko w trudnych czasach COVIDu. Ale, jak wynika z badania „Zdrowie finansowe Polaków”, większość z nas rzadko lub nigdy nie rozmawia ze swoimi bliskimi lub ekspertami o sytuacji finansowej. Jednym z celów projektu była zachęta, aby o pieniądzach mówić bardziej otwarcie, bez eksperckiego żargonu i praktycznie, a dzięki temu podejmować lepsze decyzje finansowe - dziś i w przyszłości.
– Edukacja finansowa Polaków to jeden z najważniejszych celów Strategii zrównoważonego rozwoju naszego banku
– mówi Klaudia Borys, ekspert ds. zrównoważonego rozwoju i CSR ING Banku Śląskiego.
– Naszą odpowiedzialnością jest nie tylko edukacja finansowa, ale także budowanie świadomości nt. oszczędzania czy racjonalnego zarządzania budżetem domowym. Cieszymy się, że projekt społeczny >>Zdrowie finansowe<< osiągnął tak duży sukces i zyskał szerokie grono odbiorców”.
W ramach projektu powstał portal zdrowiefinansowe.pl, który zawiera inspirujące treści, wskazówki i przykłady, jak zdefiniować własną finansową osobowość i jak podchodzić do pieniędzy, aby zapewnić sobie i swojej rodzinie dobrostan. Znajdziemy w nim m.in. opracowania na temat budżetu domowego i współtworzenia go z członkami rodziny, planowania i oszczędzania, a także radzenia sobie z finansowym dołkiem i kryzysem. Organizatorzy zadbali o materiały graficzne, takie jak infografiki i animacje, które mogą pomóc uporządkować i ułatwić nasze codzienne wybory konsumenckie. Dużo praktycznych porad i sugestii zawierają narzędziowniki - podpowiedzą, jak rozmawiać z najbliższymi o finansach i rozporządzać majątkiem, aby zadbać o siebie i bliskich.
Na kanale Youtube projektu znaleźć można inspirujące materiały filmowe - nagrania z webinarów, human stories - „Domowe finanse, czyli prawdziwe historie Polaków” i wywiady z ekspertami. Finansowe tematy poruszane są również w 14 odcinkach podcastu „Zdrowie finansowe” na Spotify.
Ważnym komponentem projektu było badanie „Zdrowie finansowe Polaków” pokazujące, jak pandemia wpłynęła na dobrostan finansowy Polaków. Raport z badania dotarł do ponad 900000 użytkowników mediów społecznościowych.
– Naszym zamysłem było, aby odbiorcy naszych działań mogli poczuć więcej pewności siebie w tematach finansowych i zwiększyć obszar swojej kontroli nad wydatkami. A im więcej mamy wiedzy, świadomości i dobrych nawyków w odniesieniu do zarządzania pieniędzmi, tym czujemy się bezpieczniej i tworzymy lepszą przyszłość dla kolejnych pokoleń. Wierzymy, że opracowane materiały będą służyć wielu Polakom
– podsumowuje Anna Bichta, prezeska Fundacji Think!.
Projekt „Zdrowie finansowe” będzie kontynuowany także w 2022 roku.
Inf.: PAP