Kraków przymierza się do reaktywacji roweru miejskiego, ale w nowej formule – wypożyczania jednośladów w systemie długoterminowym. Pomysł jest ciekawy, zwłaszcza że w do wypożyczenia byłyby tak rowery zwykł jak i elektryczne, a do tego w ramach abonamentu gwarantowana byłaby szybka naprawa, a nawet wymiana roweru.
Miesięczny abonament, przestępne ceny, szybka naprawa, a w razie większych uszkodzeń - wymiana. W Krakowie właśnie trwa przetarg na rowery na abonament. Pomysłodawcy zachęcają do „przerzucenia się” z samochodu na rower.
Rower na abonament dla każdego
Rower zwykły, elektryczny, ekspresowa naprawa i dostawa. Właśnie trwa przetarg na rowery na abonament. Kraków szykuje rewolucję?
— Proponujemy wprowadzenie wynajmu długoterminowego. Chodzi o to, że płacimy abonament miesięczny, ale wypożyczony rower jest tak jakby nasz, do naszego wyłącznie użytku – wyjaśnia Marcin Wójcik z Zarządu Transportu Publicznego.
Pomysłodawcy zapewniają o atrakcyjnych cenach za rower. Wszystko po to, by umożliwić mieszkańcom Krakowa regularne korzystanie z roweru. Do wyboru rower zwykły i elektryczny.
— Rowerem zwykłym celujemy w klienta typu studenci, bo jesteśmy miastem uniwersyteckim, a rowerem elektrycznym w takich ludzi, którzy mogą się zastanawiać, czy warto kupić rower elektryczny. W tej usłudze ktoś wypożyczy rower na miesiąc, pojeździ, być może się zdecyduje i kupi swój własny albo będzie korzystał z zaproponowanej przez nas usługi – przedstawia dalej ofertę Marcin Wójcik.
Awarie roweru (przebicie opony, uszkodzenie), zgłaszane przez korzystających z abonamentu mają być rozwiązane w ciągu 48h. Natomiast jeśli nie uda się naprawić danej usterki, rower zostanie wymieniony.
Rower na abonament – krakowski przełom?
Kraków planuje przywrócić system roweru miejskiego. Tym razem w formule długoterminowej. Takie rozwiązanie zapewnia wiele korzyści m.in. gwarancję szybkiej naprawy lub wymianę roweru w ramach opłaty abonamentowej.
— Na początek chcemy kupić 250 zwykłych rowerów, tradycyjnych, bez wspomagania i 250 ze wspomaganiem elektrycznym. Trzecią częścią przetargu jest rozwinięcie systemu rowerów elektrycznych Park-e-Bike. Chcemy dokupić 100 kolejnych rowerów i zaoferować je prawdopodobnie bezpłatnie na pozostałych parkingach Park&Ride – mówi Marcin Wójcik z Zarządu Transportu Publicznego.
Długoterminowy wynajem roweru to usługa sprawdzona w krajach Europy Zachodniej. Zgodnie z założeniami również w Krakowie w przystępnej cenie będzie można wypożyczyć rower – tradycyjny lub ze wspomaganiem elektrycznym. Nie trzeba się będzie martwić o jego stan techniczny, ponieważ mamy 48-godzinną gwarancję lub wymiany pojazdu na sprawny.
Dzięki temu abonamentowi osoby chcącego wypróbować jazdę na rowerze elektrycznym (drogim na rynku) będą miały taką możliwość w przestępnej cenie.
Przetarg zostanie ogłoszony już niebawem. Później zostaje już tylko realizacja, a wcześniej pytanie: „Czy rowery na abonament podbiją serca Krakowian? Czy miesięczne opłaty nie przekroczą przeciętnego budżetu”?
Fot. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie