niedziela, 28 sierpnia 2022 14:48

Kraków. Protesty na otwarciu trasy łagiewnickiej. "Nie mamy kasy..."

Autor Patryk Trzaska
Kraków. Protesty na otwarciu trasy łagiewnickiej. "Nie mamy kasy..."

-To największa inwestycja infrastrukturalna w Polsce. Cztery lata trwała budowa, a dzisiaj mamy inwestycję, która jest wyjątkowa nie tylko w skali Krakowa, ale i całego kraju - mówił podczas otwarcia trasy łagiewnickiej, prezydent Jacek Majchrowski. Uroczystości zostały zakłócone przez protestujących, którzy sprzeciwiali się "betonowaniu" stolicy Małopolski oraz zadłużaniu jej na następne lata.  

Krzyki, transparenty i oskarżenia towarzyszyły uroczystości otwarcia trasy łagiewnickiej w Krakowie. Aktywiści protestowali przeciwko zabudowywaniu miasta oraz zadłużaniu go poprzez realizację tak kosztownych inwestycji na długie lata. "Nie mamy kasy na spłatę trasy" - skandowali. Zarzucali też politykom kłamstwa. W momencie, kiedy na przystanek miał wjechać tramwaj, aby zabrać na pokład pierwszych mieszkańców i przedstawicieli mediów, aktywiści wbiegli na tory, blokując przyjazd maszyny. Interweniowała policja i straż miejska, które siłą zabrały protestujących z torowiska.

Protest podczas otwarcia trasy łagiewnickiej - fot. Patryk Trzaska 

Dziś wpadliśmy na otwarcie Trasy Łagiewnickiej, choć nikt nas nie zapraszał. Chcieliśmy przypomnieć o tym, że inwestycja...

Opublikowany przez Macieja Fijaka Sobota, 27 sierpnia 2022

Przypomnijmy, sama Trasa Łagiewnicka to 3,5 km drogi z czego ponad połowa biegnie w tunelach drogowych i jednym tramwajowym. Podczas oficjalnego otwarcia trasy Jacek Majchrowski podkreślał, że nie udałoby się zrealizować tej inwestycji bez wsparcia rządu i pieniędzy unijnych. – Projekt został zrealizowany dzięki wspólnemu i znakomitemu współdziałaniu pomiędzy samorządem, instytucjami rządowymi, instytucjami oraz bankowymi, zarówno polskimi jak i europejskimi. Zrobienie całego montażu finansowego i współpraca podczas budowy pozwoliły na osiągnięcie tego efektu, który możecie Państwo teraz oglądać – mówił Prezydent Krakowa.

Otwarcie trasy łagiewnickiej - fot. Patryk Trzaska

Obecny na otwarciu minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk zawracał uwagę na role środków finansowych w nowo otwartej inwestycji. – Powiedziałem kiedyś, że jeszcze w Polsce takie inwestycje finansowe nie były realizowane, ale to jest dobry przykład i dobry wzór, jak te środki finansowe skumulować w jednym miejscu, tam, gdzie jest pomysł. Tam gdzie jest cel i potrzeba oraz odwaga, żeby taki pomysł zrealizować, a tej odwagi tutaj w Krakowie trzeba było bardzo dużo – mówił minister.

Otwarcie trasy łagiewnickiej - fot. Patryk Trzaska

– Jako Minister Funduszy i Polityki Regionalnej zawsze czuję wielką satysfakcję, kiedy oddajemy w ręce mieszkańców kolejną inwestycję. Dużą rolę odegrały tutaj środki europejskie. 178 milionów, z czego  prawie 98 milionów, to koszt, który został poniesiony przez Unię Europejskim. Wiadomo doskonale, że te środki, które inwestujemy, nadal są Polsce bardzo potrzebne - zaznaczał z kolei Minister Grzegorz Puda.

Trasa łagiewnicka - fot. Patryk Trzaska

Podczas pokazowego przejazdu Trasą Łagiewnicką, zaprezentowane zostały m.in. systemu przeciwpożarowe znajdujące się w tunelach, czy systemy napowietrzania, które w przypadku np. smogu mają za zadanie wpuszczać czyste powietrze do tuneli.

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka