Po niemal 40 latach na trasę linii nr 8 ponownie wyjechał potrójny skład tramwajów typu N. Stało się to możliwe dzięki gruntownej renowacji wagonu doczepnego ND o numerze 512, który został zaprezentowany 12 marca w zajezdni tramwajowej Podgórze.
Powrót legendarnych wagonów
Tramwaje typu N i ich doczepne wersje ND zaczęły kursować w Krakowie w 1949 roku. Pierwsze wagony dostarczono z Sanoka, a od 1950 roku ich produkcją zajmowała się fabryka w Chorzowie. Na przełomie lat 60. i 70. poddano je modernizacji – wprowadzono m.in. podwójne drzwi, większe okna i unifikację wyposażenia.
Podczas remontu wagonu ND nr 512 zachowano oryginalne elementy konstrukcji z okresu jego eksploatacji. Jednym z wyróżniających się detali jest zamontowana na dachu skrzynia reklamowa, nawiązująca do dawnych tradycji, gdy tramwaje były nośnikiem miejskich reklam. W tym roku nawiązano do historii, eksponując informację o 150-leciu krakowskiej komunikacji miejskiej.
Unikatowy skład na linii muzealnej
Dzięki dołączeniu odnowionego wagonu ND do kolekcji historycznych pojazdów MPK, możliwe było stworzenie potrójnego składu – złożonego z wagonu silnikowego i dwóch doczepnych. Takie zestawy przez niemal trzy dekady były podstawowym środkiem transportu tramwajowego w Krakowie.
– W tym roku mieszkańcy i turyści będą mogli podróżować takim właśnie składem w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej – powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK Kraków.
Pierwszy kurs historycznego składu odbył się 12 marca na trasie linii nr 8 z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych. Była to symboliczna podróż, ponieważ właśnie na tej linii wagony N zakończyły swoją regularną eksploatację w 1988 roku, ustępując miejsca nowocześniejszym tramwajom 105N.
Linia nr 8 – tramwajowa historia Krakowa
Linia nr 8 to jedna z najstarszych tras tramwajowych w Krakowie, funkcjonująca od 1934 roku. Po wojnie połączyła Bronowice z Łagiewnikami, a następnie z Borkiem Fałęckim. Kolejne przedłużenia trasy miały miejsce w 1975 roku, gdy otwarto torowisko do osiedla Widok (dzisiejsze Bronowice Małe).
Nieprzypadkowo właśnie na linii nr 8 rozpoczęto eksploatację wagonów typu N, które początkowo były wręcz utożsamiane z „ósemką”. Wydarzenie to stało się także okazją do przypomnienia rocznicy uruchomienia tramwaju elektrycznego w Krakowie – miało to miejsce 16 marca 1901 roku, zbieżnie z premierą „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego.
Powrót historycznych tramwajów na tory to nie tylko atrakcja dla miłośników komunikacji miejskiej, ale także hołd dla bogatej tramwajowej tradycji Krakowa.


















Fot.: Jan Graczyński/krakow.pl