Otwarte zostały oferty złożone w ramach postępowania przetargowego na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla obwodnicy Makowa Podhalańskiego, w ciągu drogi krajowej nr 28.
Wpłynęły cztery oferty i każda z nich mieści się w limicie finansowym GDDKiA. Inwestycja powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Do przetargu oferty złożyli wykonawcy:
- IVIA, z ceną 3 025 800,00 zł
- Trakt, z ceną 2 955 075,00 zł
- Multiconsult Polska, z ceną 3 657 900,69 zł
- Sweco Engineering, z ceną 3 499 719,00 zł
GDDKiA zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia kwotę w wysokości 4 482 735,00 zł. Komisja przetargowa przystąpiła do sprawdzania złożonych dokumentów.
W ramach opracowania dokumentacji projektowej powstanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Zadaniem wykonawcy będzie też uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Całość prac podzielona została na dwa etapy.
Etap pierwszy obejmie wykonanie:
- studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej,
- materiałów środowiskowych wraz z uzyskaniem DŚU,
- dokumentacji geologicznej, hydrogeologicznej, geologiczno-inżynierskiej i uzyskanie opinii geotechnicznej,
- programu funkcjonalno-użytkowego wraz z warunkami wykonania i odbioru robót budowlanych (WWIORB).

Na wykonanie etapu pierwszego przewidziane zostały 43 miesiące od daty podpisania umowy.
Etap drugi stanowić będzie udzielanie odpowiedzi na pytania oferentów w trakcie procedury przetargowej na realizację inwestycji. Przewidziano na to 11 miesięcy.
Średni ruch drogowy na odcinku drogi krajowej nr 28 przebiegającej przez miasto Maków Podhalański, zgodnie z pomiarami z roku 2015, wynosi 12 865 poj./dobę. Tak duże natężenie ruchu wynika m.in. z faktu, że droga ta stanowi najkrótszy łącznik dla ruchu turystycznego pomiędzy Górnym Śląskiem a Zakopanem oraz przejściami granicznymi w Chyżnem na DK7 i w Jurgowie na DK49.
Realizacja obwodnicy Makowa Podhalańskiego spowoduje wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszar centrum miasta, poprawę bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości na DK28. Poprawią się także warunki ekologiczne dla Makowa Podhalańskiego, w szczególności dla osób mieszkających w strefie oddziaływania tej drogi (ul. Wolności i ul. 3 Maja).
W 2005 r. powstało studium obwodnicy Makowa Podhalańskiego w ciągu drogi krajowej nr 28. Przeanalizowano obszar obejmujący odcinek DK28 od istniejącej obwodnicy Suchej Beskidzkiej
do skrzyżowaniu z drogą w kierunku Zawoi i zarekomendowano przebieg obwodnicy. Nowy odcinek drogi krajowej ma mieć ok. 5 km długości, trzy obiekty mostowe, przepusty, konstrukcje oporowe, oświetlenie drogowe w rejonie skrzyżowań, na wiadukcie, estakadzie i moście przez rzekę Skawa, ekrany akustyczne oraz przejścia dla małych zwierząt. Szczegóły opracowane zostaną w dokumentacji projektowej.

Planowane parametry techniczne
- klasa techniczna drogi – GP,
- prędkość projektowa – 70 km/h,
- prędkość miarodajna – 90 km/h,
- przekrój poprzeczny – 1 x 2 pasy ruchu,
- szerokość pasa ruchu – 3,5 m,
- szerokość poboczy gruntowych – 1,5 m,
- szerokość pasa drogowego – 15-30 m
- kategoria ruchu – KR5,
- nośność nawierzchni – 115 kN/oś.
Proces przygotowawczy został zaplanowany na lata 2021-2024, a realizacja inwestycji na 2025-2029.
Inf.: GDDKiA