W piątek 29 sierpnia kierowcy w Olkuszu pojadą po nowo wybudowanym fragmencie drogi krajowej nr 94. W weekend czekają ich dodatkowe utrudnienia związane z montażem kładki dla pieszych nad trasą.
W piątek 29 sierpnia, około godziny 15:00 drogowcy przełożą ruch na nowy fragment DK94 w Olkuszu. Kierowcy pojadą po 1,6-kilometrowym odcinku jezdni wybudowanej między Grodziskiem a skrzyżowaniem z ul. Kruszcową.
Na razie udostępniona zostanie tylko jedna jezdnia, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Docelowo będzie to nitka prowadząca w stronę Krakowa. Równocześnie zamknięty zostanie równoległy fragment jezdni w kierunku Katowic. Tam rozpoczną się prace rozbiórkowe i budowa nowej, wzmocnionej konstrukcji drogi.
Dalsza część artykułu pod galerią zdjęć


Nocne utrudnienia
Z piątku na sobotę rozpocznie się montaż stalowej konstrukcji kładki dla pieszych, która połączy ul. Cegielnianą i ul. Szkolną. Prace będą prowadzone w godzinach nocnych, co spowoduje czasowe utrudnienia:
- 23:00 (29 sierpnia) – wprowadzenie ruchu wahadłowego jednym pasem, drugi pas zajmie transport z konstrukcją
- 23:30 (29 sierpnia) – całkowite zamknięcie drogi na ok. 45 minut
- 0:15 (30 sierpnia) – planowane przywrócenie ruchu na DK94
Kładka ma zwiększyć bezpieczeństwo pieszych, którzy dotąd musieli przekraczać jedną z najbardziej obciążonych ruchem tras w regionie.
Rozbudowa obejmie 4,4 km trasy
Trwająca inwestycja obejmuje przebudowę 4,4 km DK94 – od Grodziska do rejonu skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuską. W tym krótkim fragmencie modernizowanych jest aż sześć skrzyżowań oraz dwa przejścia podziemne.
Największym wyzwaniem jest budowa dwupoziomowego węzła w centrum Olkusza, w rejonie skrzyżowania ulic Centralnej, Kościuszki i Rabsztyńskiej. Ruch lokalny będzie odbywał się po poziomie gruntu, a droga krajowa zostanie poprowadzona tunelem. Dodatkowo powstaje rondo turbinowe na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową, a na pozostałych skrzyżowaniach z DK94 pojawi się sygnalizacja świetlna.
Zmiany dla mieszkańców
Inwestycja nie ogranicza się jedynie do samej jezdni. Przebudowa przewiduje budowę nowych chodników, ścieżek rowerowych i pieszo-rowerowych oraz montaż ekranów akustycznych. Poprawione zostanie odwodnienie, a całą trasę doświetli nowoczesne oświetlenie LED, zwiększające bezpieczeństwo pieszych.
Dalsza część artykułu pod galerią zdjęć



Przebudowane zostaną również drogi lokalne przylegające do DK94. W niektórych miejscach powstaną dodatkowe jezdnie serwisowe, co ułatwi mieszkańcom poruszanie się po mieście bez konieczności włączania się do ruchu krajowego.
Jedna z głównych tras między Krakowem a Śląskiem
DK94, obok autostrady A4 i kilku innych dróg krajowych, jest kluczowym połączeniem między Krakowem a aglomeracją śląską. Codziennie w Olkuszu przejeżdża nią blisko 33 tysiące pojazdów – o 25 proc. więcej niż jeszcze w 2015 roku. Rozbudowa ma na celu nie tylko poprawę płynności ruchu, ale także znaczące zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników trasy.
Termin końca prac
Zgodnie z harmonogramem inwestycja zakończy się pod koniec 2026 roku. Do tego czasu kierowcy i mieszkańcy muszą liczyć się z okresowymi utrudnieniami, ale efektem będzie bezpieczniejsza i bardziej komfortowa droga o podwyższonej nośności.
Fot: GDDKiA w Krakowie