Krakowskie MPK oficjalnie wprowadziło do ruchu osiem nowych autobusów midi marki Autosan. Dostarczenie tych pojazdów pozwoliło na wycofanie ostatnich autobusów z silnikami Euro 5, co oznacza kolejny etap ekologicznej transformacji transportu miejskiego w Krakowie. Od 9 lipca po ulicach poruszają się autobusy spalinowe wyłącznie z silnikami Euro 6.
– Wycofanie autobusów z silnikami Euro 5 to ważny krok dla Krakowa, który konsekwentnie dąży do neutralności klimatycznej. Teraz mieszkańcy będą podróżować wyłącznie pojazdami spełniającymi najwyższe europejskie normy emisji
– powiedział Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa.
Pierwszy z nowych Autosanów SANCITY 9LE obsługuje już linię nr 175 (Borek Fałęcki – Topografów). Tym samym starszy pojazd tej marki został przekazany do zbioru historycznego MPK i będzie dostępny jedynie podczas specjalnych wydarzeń i przejazdów muzealnych.
– Nasza współpraca z MPK w Krakowie sięga początków XX wieku, kiedy dostarczyliśmy pierwsze wagony tramwajowe SW1 i SN1. Obecnie koncentrujemy się na rozwijaniu nowoczesnych i ekologicznych autobusów. Mamy nadzieję na kontynuację współpracy z krakowskim przewoźnikiem
– zaznaczył Andrzej Ujda, Dyrektor Oddziału Autosan Huty Stalowa Wola.
Nowe dziewięciometrowe autobusy SANCITY 9LE spełniają rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6 i są wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, elektroniczny system stabilizacji jazdy, monitoring ciśnienia i temperatury opon oraz automatyczny system gaśniczy. Komfort pasażerom zapewniają ergonomiczne fotele, klimatyzacja, porty USB, oświetlenie LED, system informacji pasażerskiej oraz system ułatwiający wsiadanie osobom z ograniczoną mobilnością.
Prezes MPK Kraków, Rafał Świerczyński, podkreślił znaczenie nowych autobusów, które ze względu na swoje rozmiary są idealnym rozwiązaniem na trasach prowadzących przez wąskie ulice miasta.
– Po siedmiu latach od zakończenia eksploatacji autobusów Euro 4, teraz całkowicie rezygnujemy z silników Euro 5. Mieszkańcy będą podróżować pojazdami spełniającymi wyłącznie najwyższe standardy ekologiczne.
Klimatyzacja — temat numer 1
Nie obyło się bez żartów na temat problemów nowych autobusów u drugiego przewoźnika — Mobilisa. Tam, jak dowiedział się portal Głos24, problem „dotyczy tylko autobusów marki MAN i wynika z faktu, że autobusy te eksploatowane są w warunkach letnich temperatur po raz pierwszy”. Każdy z mówców na dzisiejszym wydarzeniu potwierdził, że w MPK problem nie występuje, a dyrektor Autosana stwierdził, że musieli przykręcić klimatyzację, bo w nowych autobusach chłodziła zbyt dobrze.
Warto zaznaczyć, że pierwsze autobusy marki Autosan pojawiły się na ulicach Krakowa już w 2016 roku, a współpraca MPK z producentem trwa nieprzerwanie od ponad 100 lat. Fabryka funkcjonująca jeszcze pod nazwą „San” wyprodukowała dla Krakowa w 1901 roku tramwaj wąskotorowy SW1.
Nowy autobus Autosan Sancity 9LE z silnikiem diesla Euro 6, zobacz zdjęcia:















